Pages

Ahad, 15 Januari 2012

Makan untuk hidup


Salam hujung minggu...... =)

Imma tengah dengar radio IKIM ni.. tentang produk Islam. Sokonglah produk Islam sebab bila kita beli produk keluaran atau buatan orang Islam, sudah tentu mereka akan bayar zakat. Jadi zakat tu dapat membantu mereka yang kurang berkemampuan. 

Hm.. nak cakap pasal makan pulak hari ni... "erk, apa menu makanan tengahari korang hari ni ye?"

Cerewet
Sejak akhir-akhir ni Imma sangat cerewet bab makan. Terutama kalau makan kat kedai. Imma akan perhati dulu orang yang masak atau yang tukang bungkus makanan.. perhati kedai dia, bersih atau tak... kalau kuku panjang, pakaian selekeh.... Imma buat kesimpulan, kalau diri dia pun dia tak jaga, camne dia nak jaga makanan yang dia masak untuk orang lain.. betul tak? Imma rase tak salah kot Imma cerewet bab makan. Bertempat rasanya. Makanan yang nak masuk dalam perut, kemudian jadi darah daging kita... ish... zaman sekarang ni susah nak percaya makanan yg kat luar sana. Imma rela tak makan, lapar pun laparlah janji Imma rasa tubuh badan Imma terselamat. InsyaALLAH. 





Bukanlah nak kata Imma ni baik sangat, tapi Imma cuma nak share... terutama kepada mereka yang suka makan kat kedai mamak tu.. adoi, bab ni Imma was was sikit... tak kisahlaa orang nak kata apa janji Imma jaga diri Imma. Korang pun, kene jaga-jaga.... sebab kita nak beribadat...sebab kalau kita main makan je makanan yang ada kat luar tu tanpa tapisan, bimbang ada benda yang meragukan. Satu lagi, kita tak jamin orang yang masak tu mengucap 2 kalimah syahadah atau tak.... teringat kat kawan Imma, dia ni memang memilih... siap pesan kat isteri dia, bila nak masak, basuh sayur, potong sayur... segala peringkat dalam proses nak masak tu, baca bismillah... bagus kan? =) Imma pun insyaALLAH istiqomah akan amalkan perkara-perkara kecil macam ni. Korang pun sama k.. =)


Air
Hmmm... bab air pun satu... Sekarang Imma banyak minum air putih (suam), air barli (suam) dan air radix panas. Air gas, alhamdulillah Imma tak berapa boleh minum air bergas, nanti Imma tak sihat... jadi air bergas Imma cuba elakkan sebolehnya. Teringat kata-kata seorang doktor, beliau kata... "kita kene minum air putih, 8 botol sehari... minum sampai air kencing kita keluar tu nanti putih macam air yang kita minum. So itu menggambarkan badan kita sihat, pinggang kita pun tahan lama. Maka, minumlah air putih banyak-banyak tau.

P/s: Janganlah mudah tergoda dengan makanan yang sedap-sedap depan mata. Sayangi kesihatan anda...


Tiada ulasan: