Pages

Khamis, 26 Januari 2012

Khamis, 19 Januari 2012

Tahniah YB Dr. Ahmad Yunus Hairi

TAHNIAH YB... ^^,

Saya antara orang yang cukup-cukup gembira dengan perlantikan YB Dr Ahmad Yunus Hairi sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor, menggantikan tempat YB Dato' Hassan yang sebelum ini memegang jawatan tersebut...

YB Dr. Ahmad Yunus in Person

Alhamdulillah... saya diberi peluang mengenali beliau secara dekat, bilamana kami sama-sama terlibat dalam melaksanakan beberapa program anjuran Kerajaan Negeri Selangor. Seorang yang humble, kelakar, suka mengusik, berpengetahuan, amanah, jujur..... dan paling penting beliau juga tegas.

YB yang saya kenali, antara YB yang paling sempoi di Selangor. Kadang-kadang bila sama-sama buat kerja, berbincang... mesyuarat... merasakan yang beliau bukan YB. Oleh kerana pembawakan dirinya seperti tiada pangkat YB. Beliau turut disenangi oleh kebanyakan penjawat awam malahan dipuji lagi.

Saya bukanlah hendak berkempen, hanya ingin melahirkan rasa gembira dengan perlantikan ini... dan sungguh tak disangka beliau terpilih. Jangan tak tau... ramai antara kakitangan yang gembira sebaik sahaja beliau selesai mengangkat sumpah.

Tahniah YB. Semoga ALLAH permudahkan urusan YB juga ALLAH beri ketabahan kepada YB dalam melaksanakan amanah yang diberikan..

***Bukan senang nak jaga DUN dalam masa sama nak jaga satu Selangor. 

SHAH ALAM, 18 JAN : Pelantikan Dr Ahmad Yunus Hairi sebagai exco baru melibatkan rombakan kecil di dalam pentadbiran negeri di mana beliau akan dipertanggungjawabkan terhadap portfolio Adat Resam Melayu dan Belia dan Sukan.

Manakala portfolio Hal Ehwal Islam, Infrastruktur dan Kemudahan Awam yang dipegang Datuk Dr Hasan Ali sebelum ini akan diambil alih oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Menurut Abdul Khalid, rombakan yang berkuatkuasa hari ini dilakukan bagi memastikan kesinambungan kerja dan perkhidmatan kepada rakyat dapat berjalan lancar.

Tambahnya Dr Ahmad Yunus sebelum ini adalah pembantu exco untuk portfolio belia dan sukan.
"Saya percaya Dr Ahmad Yunus boleh menjalankan tugas dengan amanah, telus dan bertanggungjawab. Latar belakang beliau sebagai doktor perubatan telah banyak memberi khidmat kepada rakyat dan boleh membantu beliau menjalankan tugas sebagai ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri secara profesional," ujarnya.

Dalam sidang media sama, Abdul Khalid turut mengumumkan bahawa Adun Meru, Dr Abdul Rani Osman dilantik sebagai Pengerusi Skim Mikro Kredit Miskin Luar Bandar (SKIMSEL), manakala Adun Bandar Baru Bangi, Dr Shafie Abu Bakar dilantik sebagai Pengerusi Perbadanan Adat Istiadat Melayu (PADAT) yang sebelumnya disandang oleh Hasan.

"Seperti yang saya katakan, kita gunakan peluang ini untuk cepat selesaikan pentadbiran. Saya berpendapat, Dr Ahmad Yunus mempunyai pengalaman dalam portfolio belia dan sukan, maka beliau sesuai untuk mengambil alih portfolio itu daripada saya bagi menjalankan tugas.

Oleh kerana Datuk Setiausaha Kerajaan adalah ahli MAIS (Majlis Agama Islam Selangor) dan JAIS (Jabatan Agama Islam Selangor), maka mudah bagi saya selaku pengerusi untuk melihat perkembangan hal ehwal Islam di Selangor," katanya.

Dr Ahmad Yunus merupakan lulusan Ijazah Perubatan dan Pembedahan Universiti Malaya pada tahun 1991 dan mempunyai empat orang anak.

Beliau turut memegang jawatan sebagai Ahli Jawatankuasa Badan Perhubungan PAS Selangor dan Ahli Jawatankuasa Dewan Himpunan Penyokong PAS Pusat.

Ahad, 15 Januari 2012

Makan untuk hidup


Salam hujung minggu...... =)

Imma tengah dengar radio IKIM ni.. tentang produk Islam. Sokonglah produk Islam sebab bila kita beli produk keluaran atau buatan orang Islam, sudah tentu mereka akan bayar zakat. Jadi zakat tu dapat membantu mereka yang kurang berkemampuan. 

Hm.. nak cakap pasal makan pulak hari ni... "erk, apa menu makanan tengahari korang hari ni ye?"

Cerewet
Sejak akhir-akhir ni Imma sangat cerewet bab makan. Terutama kalau makan kat kedai. Imma akan perhati dulu orang yang masak atau yang tukang bungkus makanan.. perhati kedai dia, bersih atau tak... kalau kuku panjang, pakaian selekeh.... Imma buat kesimpulan, kalau diri dia pun dia tak jaga, camne dia nak jaga makanan yang dia masak untuk orang lain.. betul tak? Imma rase tak salah kot Imma cerewet bab makan. Bertempat rasanya. Makanan yang nak masuk dalam perut, kemudian jadi darah daging kita... ish... zaman sekarang ni susah nak percaya makanan yg kat luar sana. Imma rela tak makan, lapar pun laparlah janji Imma rasa tubuh badan Imma terselamat. InsyaALLAH. 





Bukanlah nak kata Imma ni baik sangat, tapi Imma cuma nak share... terutama kepada mereka yang suka makan kat kedai mamak tu.. adoi, bab ni Imma was was sikit... tak kisahlaa orang nak kata apa janji Imma jaga diri Imma. Korang pun, kene jaga-jaga.... sebab kita nak beribadat...sebab kalau kita main makan je makanan yang ada kat luar tu tanpa tapisan, bimbang ada benda yang meragukan. Satu lagi, kita tak jamin orang yang masak tu mengucap 2 kalimah syahadah atau tak.... teringat kat kawan Imma, dia ni memang memilih... siap pesan kat isteri dia, bila nak masak, basuh sayur, potong sayur... segala peringkat dalam proses nak masak tu, baca bismillah... bagus kan? =) Imma pun insyaALLAH istiqomah akan amalkan perkara-perkara kecil macam ni. Korang pun sama k.. =)


Air
Hmmm... bab air pun satu... Sekarang Imma banyak minum air putih (suam), air barli (suam) dan air radix panas. Air gas, alhamdulillah Imma tak berapa boleh minum air bergas, nanti Imma tak sihat... jadi air bergas Imma cuba elakkan sebolehnya. Teringat kata-kata seorang doktor, beliau kata... "kita kene minum air putih, 8 botol sehari... minum sampai air kencing kita keluar tu nanti putih macam air yang kita minum. So itu menggambarkan badan kita sihat, pinggang kita pun tahan lama. Maka, minumlah air putih banyak-banyak tau.

P/s: Janganlah mudah tergoda dengan makanan yang sedap-sedap depan mata. Sayangi kesihatan anda...


Ahad, 8 Januari 2012

Panic buat seketika

PANIC... bukan PICNIC.. PANIC... atau cemas.. =))

Peristiwa : Tayar kereta pancit

Yelah.. mana tak panik... tayar dah rapat ke jalan, rasa tak ter'control' stereng kereta tadi.. Di tengah-tengah jalan, kereta banyak.. nak tak nak terpaksa masuk pekan Klang dan berenti serta merta. (Tak pasal-pasal masuk laluan sehala...abis orang marah...maaf pakcik, makcik)  
****Lega adik ade kt sebelah, dia laa tenangkan Imma.. so tak laa panik sangat. Terasala jugak seram sejuk sekejap.. hehe.. wat malu je citer. ;) apapun, kalau jadi kat korang, jangan panik sangat... rileks je, yang penting cari tempat selamat untuk buat parking kecemasan... Kalau tak tau tukar tayar, buat2 laa muka kesian sambil merenung tayar tu.. bawa keluar segala alat-alat tukar tayar dan susun sepah2 kat tayar yang pancit.. lama-lama mesti ada orang kesian dan nak tolong.. hehe, ni pengalaman tau. Tapi kalau sorang-sorang hati-hati laa sikit ye.. mana laa tau kot-kot orang nak samun ke apa.. =)

Alhamdulillah lega, baik sangat brader yang tolong Imma tadi. Bagi duit pun tak nak. Padahal baru seminggu berhijrah dari Sabah ke sini... semoga ALLAH mudahkan urusan dia kelak, dan semoga ALLAH murahkan rezeki dia. Ameen.

Apa pun pengalaman buat Imma... 

Penat sungguhlaa badan ni.. 

Malas lagi nak tukar tayar tu.. biar je laa pakai tayar spare. Lagipun gi keje balik keje je.. sehari tak sampai 2km pun. Boleh tahan laa kot tayar tu... lagi pulak khamis dan Jumaat ada kursus.. so tak pakai keta dah. Kiranya Sabtu boleh laa gi tukar tayar keta. 

Imma ni kalau dah keje, malas nak kuar sana sini... Weekend baru laa senang nak gi mana-mana. =)

K, laa.. nak tido.

Wassalam. 

*Yang penting selamat antar adik balik Matrik UIA PJ tadi... seram jugak kot, bawa keta jauh pakai tayar spare je pulak... nasib laa selamat sampai. Allah jualah penyelamatku.. tq ALLAH.