Pages

Jumaat, 7 September 2012

20 Syawal 1433H

Saja-saja nak enterprem gambor lama ni haaa... 
ari tu sebelum raya, saya buat ucapan raya pada rakan-rakan tru emel. So, konon-konon ini dijadikan kad raya mewakili tuan badan. =)

20 Syawal dah kite ni...
dah abis puasa 6? ke xbuat lg?
Imma xdapat buat sebab faktor kesihatan. Cuba try... dan akan muntah. =(

apa-apapun... selamat beribadah yer semua.. =)

Selasa, 4 September 2012

Doakan Hajjar Sembuh

Sebenarnya saya dah tau lama mengenai Hajjar yang tengah sakit melalui blog suaminya ... Tisu sum-sum Hajjar diambil Isnin nanti...
Tapi waktu tu, saya belum mengetahui secara terperinci tentang penyakit Hajjar yang sebenar, sehinggalah hari ini saya terbaca mengenai Hajjar di blog kegemaran saya... Diuji dengan kanser...tahap keempat
Lebih menyayat hati apabila saya membaca blog ZainulFaqar, suami kepada Hajar... "Ya Allah, barah Hajjar di tahap keempat"

Sekarang... tahulah saya yang Hajjar menghidap Kanser Tahap ke-4.... ='((( saya terkilan tak sempat menjenguknya di hospital ketika pulang berhari raya di belah mertua saya di Johor Bharu. 

Saya mengenali Hajjar, sebagai seorang yang periang dan komited pada kerja. Hajjar juga merupakan salah seorang ahli Majlis Perwakilan Pelajar (MPPUSM) pada suatu ketika dahulu. Saya kagum dengan semangat yang Hajjar miliki... mungkin saya tak sekuatnya mengharungi cabaran ketika berada di kampus dahulu. Bukan mudah menjadi MPP jika tiada semangat juang yang tinggi.

Kenangan... Hajjar bersama rakan-rakan. MPPUSM Sesi 2008/2009

Hari ini, Hajjar diuji lagi... hmmm.... tabahkan hatimu dik... Kak Imma sentiasa mendoakan Hajjar. Insyirah yang comel pasti rindukan senyuman Hajjar yang menawan, jadi kuatkan semangat! Hajjar pasti boleh melawan penyakit itu!!! InsyaALLAH... 

Nota:

1. Kepada sesiapa yang sudi menghulurkan sumbangan, boleh salurkan melalui akaun Maybank2U atas nama Zainulfaqar Yaacob, 1642-5848-1533.


2. Doakan Hajjar ye. Semoga Allah makbulkan doa kalian..ameen..
3. Untuk mengenali Hajjar dengan lebih dekat boleh ke link ini... http://promahasiswausm.wordpress.com/page/8/

Rabu, 1 Ogos 2012

Berehat sebentar dari ber'FB'

Niat di hati mahu berehat sebentar dari aktiviti ber'FB'.. sekejap je.. nanti aktif balik ye. =)

Selamat menunaikan ibadah di bulan Ramadhan.
Semoga Amalan kita semua diterima Allah s.w.t.

Bila dah ada suami ni... kehidupan harian berubah... ^^,
Alhamdulillah syukur sangat... hidup lebih fokus.. (",)
Paling seronok bila solat ada imam yang halal untuk disalam...
Syukur sangat... bila baca Al-Quran, ada insan di sisi mengaudit bacaan saya...
Syukur pada ALLAH...
Saya sayang dia kerana ALLAH... >.<

Comelnyer.... =)

Comel kan? Eeee... geram nak cubit pipi dia. >.<


Ahad, 8 Julai 2012

INSTITUT PENGAJIAN TINGGI DI NEGERI SELANGOR : SEJAUH MANA IA DAPAT MEMENUHI PASARAN KERJA?

Seperti yang dijanjikan... berikut adalah ringkasan yang dibuat oleh pembentang iaitu PROFESOR DR. ANUAR BIN HAJI AHMAD dari Universiti Selangor (UNISEL). 



       Isu memenuhi pasaran kerja negara adalah suatu isu yang sedang hangat dibincangkan bukan sahaja di malaysia, malah di seluruh dunia. Ini memandangkan banyak pusat-pusat dan blog-blog yang dibina di seluruh dunia bagi menganalisa isu ini. Tidak dinafikan, bilangan graduan semakin meningkat daripada tahun ke tahun, manakala  bilangan pekerjaan yang disediakan semakin berkurang. Dua perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah, pertama graduan yang keluar tidak sepertimana kehendak pasaran disebabkan oleh bidang yang tidak sesuai; dan keduanya, graduan yang keluar tidak mempunyai  kemahiran dan pengetahuan yang mencukupi atau meyakinkan bagi sesuatu kerja; masalah ini adalah masalah employability atau kebolehpasaran para-graduan walaupun bidang yang dipelajari telah menepati kehendak pasaran.

Di peringkat negara, kurangnya kemasukan pelajar-pelajar ke bidang sains, teknologi dan kejuruteraan di universiti-universiti adalah punca utama mengapa miss-match ini berlaku. Puncanya adalah disebabkan penurunan yang ketara lulusan spm dan stpm yang mengikuti bidang sains. Berdasarkan tinjauan di dua puluh buah sekolah di Selangor tidak termasuk sekolah menengah sains dan maktab rendah sains mara (MRSM) kurang daripada 20% menyediakan kelas-kelas aliran sains. Usaha perlulah dibuat oleh pihak kerajaan bagi meningkatkan minat pelajar mengikuti bidang sains di peringkat sekolah lagi. Insentif-insentif juga perlulah difikirkan. Usaha-usaha ini akan dicadangkan di dalam kertas kerja ini.

  
jika matlamat untuk meningkatkan pelajar dalam jurusan sains kepada 60% tidak dipenuhi, maka usaha negara untuk menghasilkan sumber tenaga kerja berkemahiran akan terencat dan seterusnya perkembangan ekonomi malaysia ke arah perindustrian juga akan turut terjejas. Bukan itu sahaja malah usaha untuk menyusun semula masyarakat agar lebih ramai bumiputera menceburi kerjaya dalam bidang sains dan teknologi tidak akan tercapai. Ini seterusnya boleh menghalang usaha kerajaan untuk mewujudkan masyarakat saintifik selaras dengan wawasan 2020.” [saniah sembak national academic conf. 2011].

Bidang-bidang profesional lain seperti perakunan, arkitek (bukan sains) dan sains perubatan juga masih jauh kekurangan graduan untuk memenuhi pasaran. Masalah kebolehpasaran adalah perkara kedua yang akan dibincangkan. Fokus akan diberikan kepada bagaimana universiti perlu membina pengajaran dan pembelajaran yang boleh meningkatkan kebolehpasaran para-graduan. Topik yang sedang hangat dibincangkan di seluruh dunia sekarang ini adalah pedagogy for employability. Topik-topik lain yang akan dibincangkan adalah peningkatan soft-skill, mata-pelajaran keushawanan dan leadership-skill yang mana boleh meningkatkan kebolehpasaran para-graduan di peringkat negara dan juga global.

Nantikan perkongsian yang ke seterusnya.... 

Jumaat, 6 Julai 2012

Pemegang Ijazah Boleh Mohon Jawatan di Peringkat SPM : SPA

Baru-baru ini, negara digemparkan (saje nak bagi gempak sikit) dengan pengumuman yang dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) berkenaan dengan Pemegang Ijazah Boleh Mohon Jawatan di Peringkat SPM. Pertamanya, anda semua tahu tak tentang isu ini? dan pernah tak fikir apa kesannya / implikasi kepada negara kita? Saya cuba untuk bersangka baik dengan keputusan kerajaan tetapi sangkaan baik itu haruslah disokong dengan hujah yang tepat. 
Saya terbaca satu artikel di sini dan saya bersetuju dengan respon yang diberikan terhadap keputusan kerajaan. Walau bagaimanapun, masing-masing ada pendapat tersendiri dan saya kurang bersetuju apabila ada statement yang mengatakan negara kita sudah kekurangan peluang pekerjaan. Baru-baru ini, saya sempat menghadiri Dialog Bajet Kerajaan Negeri Selangor, dan salah satu slot perbincangan yang saya hadiri adalah bertajuk "INSTITUT PENGAJIAN TINGGI DI NEGERI SELANGOR : SEJAUH MANA IA DAPAT MEMENUHI PASARAN KERJA?". Alhamdulillah, pembentangan dan perbincangan yang dilakukan memberi gambaran jelas tentang isu pengangguran dikalangan graduan. Saya akan kongsikan dengan anda semua berkaitan pembentangan yang telah dibuat pada 2 Julai 2012 yang lepas. Sebelum tu, anda boleh baca artikel di bawah dahulu.. 
________________________________________________________________________

Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) : Pemegang Ijazah Boleh Mohon Jawatan di Peringkat SPM Dan..


Suruhanjaya Perkhimatan Awam Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) : Pemegang Ijazah Boleh Mohon Jawatan di Peringkat SPM Dan..
Kalau diikutkan di negara maju, senario bagi pelaksanaan dasar seperti memang sudah menjadi kebiasaan. Di negara-negara maju, ada kalangan pemandu teksi yang memilki Ijazah pun hanya bertugas sebagai pemandu teksi. Itu kisahnya apabila berlaku di negara maju, terbaru Malaysia juga ke arah pelaksanaan dasar seperti itu. 
Terbaru, Suruhanjaya Perkhimatan Awam (SPA) memperkenal dua dasar baru bagi meningkatkan peluang permohonan jawatan dalam perkhidmatan awam :
  1. Dasar pertama SPA : Membenarkan pemegang Ijazah Sarjana Muda memohon jawatan di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi membolehkan semua calon bersaing dalam memohon mana-mana jawatan yang bersesuaian tanpa sekatan tahap kelayakan akademik.
  2. Dasar kedua SPA : Membenarkan calon mengemukakan permohonan sehingga 15 jawatan pilihan dalam Borang Permohonan Pekerjaan Online SPA8i berbanding lima jawatan sebelum ini.
Sekarang ini, ada seramai 852 calon yang memiliki Ijazah Sarjana Muda mengemukakan permohonan ke jawatan SPM manakala berdasarkan terbaru mencatatkan seramai 5991 calon mengemukakan permohonan untuk lebih daripada lima jawatan.
Apabila kita melihat daripada sudut positifnya, dengan lambakan graduan yang mengangur di luar sana mungkin dengan cara ini para graduan yang memiliki Ijazah Sarjana Muda tidaklah sampai bertahun-tahun lamanya meneruskan kehidupan secara penganggur dengan cara memohon jawatan rendah dan merasainya sendiri alam pekerjaan yang sebenar dengan dasar keterbukaan seperti ini.
Nanti apabila jawatan-jawatan pangkat pegawai dibuka  semula, mereka-mereka ini boleh memohon semula jawatan tersebut. Tetapi ini sebenarnya hanya dilihat sebagai penyelesaian jangka masa pendek sahaja. Sekurang-kurangnya Suruhanjaya Perkhdimatan Awam (SPA) telah tampil memperkenalkan inisitif terbaru bagi mengurangkan limpahan graduan yang menganggur di luar sana.
Walaubagaimanapun, apa yang kami perhatikan akan ada nanti situasi di mana berlakunya banyak insiden keluar masuk untuk jawatan SPM ini. Secara realitinya, apabila ada kalangan yang memilki diploma Ijazah pastinya tidak mahu kekal lama dengan gaji SPM. Mohon jawatan SPM, pastinya akan dapat gaji SPM sahaja bukan? Berapa lama mereka mahu bertahan?
SPA8i online Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) : Pemegang Ijazah Boleh Mohon Jawatan di Peringkat SPM Dan..
Presiden Cuepacs Membantah Dasar Baru SPA ini
Akhirnya nanti akan berlaku kenaikan kos tambahan melibatkan proses temuduga, pengambilan kakitangan awam yang baru bagi jawatan SPM, latihan dan lain-lain lagi. Lagipun apa yang kami perhatikan juga ia tampak seolah-seolah bakal menutup peluang para pemegang SPM sahaja. Ini disebabkan dalam kebanyakan kes, pasti yang ada ijazah akan lebih “berketrampilan dan meyakinkan” semasa temuduga.
Apabila bercakap dasar yang meliputi secara majoritinya :
  • Jikalau anda sebagai penemuduga, mana satu pilihan anda. Pemegang Ijazah atau pemegang SPM sahaja?
  • Tambahan pula, yang menghadiri temuduga jawatan SPM nanti datang dari pelbagai latarbelakang ada yang ada Diploma, ada yang ada SPM sahaja tetapi akhirnya gaji tetap ikut tangga gaji SPM juga.
Walaubagaimanapun, adakah akan gelap masa depan kalau tidak kerja kerajaan? Mahasiswa lepasan IPT sekarang ini sudah tidak mampu bersaing di sektor swasta? Atau kerana kurangnya peluang pekerjaan di Malaysia?
Untuk inisiatif jangka masa panjangnya, kerajaan perlu “bekerja keras” menjana lebih banyak peluang pekerjaan baru selari dengan permintaan pekerjaan dari rakyat. Pelaburan baru dari dalam dan luar negara yang boleh menjana pekerjaan juga perlu dipertingkat. Apa reaksi anda semua dengan dasar baru Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) ini terutamanya kalangan kakitangan awam dan bakal pemohon jawatan SPM ini nanti?
Pemegang Ijazah Boleh Mohon Jawatan SPM?
  • Tidak setuju (69%, 553 Votes)
  • Setuju (31%, 244 Votes)
Total Voters: 797
P/S : Anda setuju atau tidak? Mengapa?

Ahad, 13 Mei 2012

Wedding Preparation - Part 1

Assalamualaikum sume... >.<   (saje je nak wat muke cenggeni... hehe... org kate muke cuak amat!!)

Oklah... merujuk tajuk di atas, saya di sini ingin membuat pengakuan bahawa persiapan untuk majlis perkahwinan saya dengan si dia itu berjalan dengan lancar... Alhamdulillah... Walaupun pada awalnya banyak juga dugaan... huhu... tok sah citer laa kat sini eh... simpan lebih baik... =) hehe...

FYI, persiapan dah hampir 80%.... fuh! Saya pun tak tau camne leh dapat angka tu.. hehe... owh ye.. ape guna ade checklist ye dok? so dari checklist tu laa.... =P

Hmm... nak citer ape erk...?? 

Alhamdulillah syukur sangat-sangat... di saat-saat genting cenggini Allah datangkan hamba-hambanya yang baik hati untuk tolong saya sama-sama buat preparation... syukur sangat... Ada yang tolong jahit manik kat baju wedding laaa... ade yang nak teman gi ambik baju nikah laaa... ade yang tolong follow up saya tentang itu dan ini.. ada yang tolong saya siapkan keje kat ofis.... ada yang nak sponsor goodie beg... Alhamdulillah... sukar diungkap dengan kata-kata... Allah Maha Besar... Nikmat yang diberikan membuatkan diri berase amat2 kerdil... ='|

Gambar??? erm... nanti laa dulu erk.. Saya tak bercadang nak letak gambar preparation untuk tatapan anda.. untuk keselamatan (hahaha.... sangat poyo ok... =P) nantilah saya letak...

Cumanye... semenjak dua menjak ni... saya begitu obses untuk design macam-macam yang berkaitan ng wedding saya... dah laa lama tak design.. memang agak buruk jugak laa... tapi ade gak yang comel.. hihi... yang comel tu laa saya publish kat FB... hehe.. =)) (mode happy sebab ade yang puji karya sendiri) 

antaranya..... 


ni saja-saja je design... tapi ramai yang tengok ingat ini kad jemputan... 
sorry, saya telah buat orang keliru.. =P

Em... saya rase setakat ni je dulu ye... lain kali saya update lagi... daaa.... >.<

*Doakan saya ye... =))

>LOVE<

Sabtu, 7 April 2012

Sidang Media Majlis Kesyukuran Perkahwinan Imma & Hazrul

Ahaks... macam retis lak.. eh silap..silap.. macam artis pulak nak buat sidang media bagai...

=)

Hah.. seperti anda sedia maklum, semalam Imma dah pun buat pengumuman rasmi tarikh penting dalam hidup Imma dan ..... tettt.. =))

ceh... poyo pulak... 

tak pasal-pasal jadi designer tidak bertauliah semalam... just semata-mata nak buat profile pic tuk page event. 

nak nengok hasil dia? mesti laaa nak kan... sebab kat FB tu kecik je... =)

hah.. meh tengok dekat... dekat... 

tadaaa!!~



ok.. fine.. komen anda, ia sangat laa biasa kan??? ish... tak kesah lah.. janji menepati citarase Imma yang nak simple and sweet. =)


Ok, yang bawah ni.... baru je edit.. =)


k laa... Imma jemput semua datang tau...

persiapan macam biasa saja... =) 

Imma akan update persiapan Imma dari semasa ke semasa... 

InsyaALLAH kalau tak bz... kalau tak bz... diulangi... kalau tak bz... hehe =)

Doakan Allah mudahkan urusan Imma, pasangan dan keluarga Imma ye.. 

Tq semua.. 

Love.... =)

Khamis, 15 Mac 2012

Bercinta Sampai Ke Syurga, itulah Cita-citaku

Moga dimudahkan segala urusanku...

*
*
*
Ops... tiada apa-apa pengumuman di sini... ;)
Mohon jangan dibuat apa-apa spekulasi...
sekadar mengepos gambar hiasan saja... hihi
*
*


Ehsan : Google Image

Khamis, 26 Januari 2012

Khamis, 19 Januari 2012

Tahniah YB Dr. Ahmad Yunus Hairi

TAHNIAH YB... ^^,

Saya antara orang yang cukup-cukup gembira dengan perlantikan YB Dr Ahmad Yunus Hairi sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor, menggantikan tempat YB Dato' Hassan yang sebelum ini memegang jawatan tersebut...

YB Dr. Ahmad Yunus in Person

Alhamdulillah... saya diberi peluang mengenali beliau secara dekat, bilamana kami sama-sama terlibat dalam melaksanakan beberapa program anjuran Kerajaan Negeri Selangor. Seorang yang humble, kelakar, suka mengusik, berpengetahuan, amanah, jujur..... dan paling penting beliau juga tegas.

YB yang saya kenali, antara YB yang paling sempoi di Selangor. Kadang-kadang bila sama-sama buat kerja, berbincang... mesyuarat... merasakan yang beliau bukan YB. Oleh kerana pembawakan dirinya seperti tiada pangkat YB. Beliau turut disenangi oleh kebanyakan penjawat awam malahan dipuji lagi.

Saya bukanlah hendak berkempen, hanya ingin melahirkan rasa gembira dengan perlantikan ini... dan sungguh tak disangka beliau terpilih. Jangan tak tau... ramai antara kakitangan yang gembira sebaik sahaja beliau selesai mengangkat sumpah.

Tahniah YB. Semoga ALLAH permudahkan urusan YB juga ALLAH beri ketabahan kepada YB dalam melaksanakan amanah yang diberikan..

***Bukan senang nak jaga DUN dalam masa sama nak jaga satu Selangor. 

SHAH ALAM, 18 JAN : Pelantikan Dr Ahmad Yunus Hairi sebagai exco baru melibatkan rombakan kecil di dalam pentadbiran negeri di mana beliau akan dipertanggungjawabkan terhadap portfolio Adat Resam Melayu dan Belia dan Sukan.

Manakala portfolio Hal Ehwal Islam, Infrastruktur dan Kemudahan Awam yang dipegang Datuk Dr Hasan Ali sebelum ini akan diambil alih oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Menurut Abdul Khalid, rombakan yang berkuatkuasa hari ini dilakukan bagi memastikan kesinambungan kerja dan perkhidmatan kepada rakyat dapat berjalan lancar.

Tambahnya Dr Ahmad Yunus sebelum ini adalah pembantu exco untuk portfolio belia dan sukan.
"Saya percaya Dr Ahmad Yunus boleh menjalankan tugas dengan amanah, telus dan bertanggungjawab. Latar belakang beliau sebagai doktor perubatan telah banyak memberi khidmat kepada rakyat dan boleh membantu beliau menjalankan tugas sebagai ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri secara profesional," ujarnya.

Dalam sidang media sama, Abdul Khalid turut mengumumkan bahawa Adun Meru, Dr Abdul Rani Osman dilantik sebagai Pengerusi Skim Mikro Kredit Miskin Luar Bandar (SKIMSEL), manakala Adun Bandar Baru Bangi, Dr Shafie Abu Bakar dilantik sebagai Pengerusi Perbadanan Adat Istiadat Melayu (PADAT) yang sebelumnya disandang oleh Hasan.

"Seperti yang saya katakan, kita gunakan peluang ini untuk cepat selesaikan pentadbiran. Saya berpendapat, Dr Ahmad Yunus mempunyai pengalaman dalam portfolio belia dan sukan, maka beliau sesuai untuk mengambil alih portfolio itu daripada saya bagi menjalankan tugas.

Oleh kerana Datuk Setiausaha Kerajaan adalah ahli MAIS (Majlis Agama Islam Selangor) dan JAIS (Jabatan Agama Islam Selangor), maka mudah bagi saya selaku pengerusi untuk melihat perkembangan hal ehwal Islam di Selangor," katanya.

Dr Ahmad Yunus merupakan lulusan Ijazah Perubatan dan Pembedahan Universiti Malaya pada tahun 1991 dan mempunyai empat orang anak.

Beliau turut memegang jawatan sebagai Ahli Jawatankuasa Badan Perhubungan PAS Selangor dan Ahli Jawatankuasa Dewan Himpunan Penyokong PAS Pusat.

Ahad, 15 Januari 2012

Makan untuk hidup


Salam hujung minggu...... =)

Imma tengah dengar radio IKIM ni.. tentang produk Islam. Sokonglah produk Islam sebab bila kita beli produk keluaran atau buatan orang Islam, sudah tentu mereka akan bayar zakat. Jadi zakat tu dapat membantu mereka yang kurang berkemampuan. 

Hm.. nak cakap pasal makan pulak hari ni... "erk, apa menu makanan tengahari korang hari ni ye?"

Cerewet
Sejak akhir-akhir ni Imma sangat cerewet bab makan. Terutama kalau makan kat kedai. Imma akan perhati dulu orang yang masak atau yang tukang bungkus makanan.. perhati kedai dia, bersih atau tak... kalau kuku panjang, pakaian selekeh.... Imma buat kesimpulan, kalau diri dia pun dia tak jaga, camne dia nak jaga makanan yang dia masak untuk orang lain.. betul tak? Imma rase tak salah kot Imma cerewet bab makan. Bertempat rasanya. Makanan yang nak masuk dalam perut, kemudian jadi darah daging kita... ish... zaman sekarang ni susah nak percaya makanan yg kat luar sana. Imma rela tak makan, lapar pun laparlah janji Imma rasa tubuh badan Imma terselamat. InsyaALLAH. 





Bukanlah nak kata Imma ni baik sangat, tapi Imma cuma nak share... terutama kepada mereka yang suka makan kat kedai mamak tu.. adoi, bab ni Imma was was sikit... tak kisahlaa orang nak kata apa janji Imma jaga diri Imma. Korang pun, kene jaga-jaga.... sebab kita nak beribadat...sebab kalau kita main makan je makanan yang ada kat luar tu tanpa tapisan, bimbang ada benda yang meragukan. Satu lagi, kita tak jamin orang yang masak tu mengucap 2 kalimah syahadah atau tak.... teringat kat kawan Imma, dia ni memang memilih... siap pesan kat isteri dia, bila nak masak, basuh sayur, potong sayur... segala peringkat dalam proses nak masak tu, baca bismillah... bagus kan? =) Imma pun insyaALLAH istiqomah akan amalkan perkara-perkara kecil macam ni. Korang pun sama k.. =)


Air
Hmmm... bab air pun satu... Sekarang Imma banyak minum air putih (suam), air barli (suam) dan air radix panas. Air gas, alhamdulillah Imma tak berapa boleh minum air bergas, nanti Imma tak sihat... jadi air bergas Imma cuba elakkan sebolehnya. Teringat kata-kata seorang doktor, beliau kata... "kita kene minum air putih, 8 botol sehari... minum sampai air kencing kita keluar tu nanti putih macam air yang kita minum. So itu menggambarkan badan kita sihat, pinggang kita pun tahan lama. Maka, minumlah air putih banyak-banyak tau.

P/s: Janganlah mudah tergoda dengan makanan yang sedap-sedap depan mata. Sayangi kesihatan anda...


Ahad, 8 Januari 2012

Panic buat seketika

PANIC... bukan PICNIC.. PANIC... atau cemas.. =))

Peristiwa : Tayar kereta pancit

Yelah.. mana tak panik... tayar dah rapat ke jalan, rasa tak ter'control' stereng kereta tadi.. Di tengah-tengah jalan, kereta banyak.. nak tak nak terpaksa masuk pekan Klang dan berenti serta merta. (Tak pasal-pasal masuk laluan sehala...abis orang marah...maaf pakcik, makcik)  
****Lega adik ade kt sebelah, dia laa tenangkan Imma.. so tak laa panik sangat. Terasala jugak seram sejuk sekejap.. hehe.. wat malu je citer. ;) apapun, kalau jadi kat korang, jangan panik sangat... rileks je, yang penting cari tempat selamat untuk buat parking kecemasan... Kalau tak tau tukar tayar, buat2 laa muka kesian sambil merenung tayar tu.. bawa keluar segala alat-alat tukar tayar dan susun sepah2 kat tayar yang pancit.. lama-lama mesti ada orang kesian dan nak tolong.. hehe, ni pengalaman tau. Tapi kalau sorang-sorang hati-hati laa sikit ye.. mana laa tau kot-kot orang nak samun ke apa.. =)

Alhamdulillah lega, baik sangat brader yang tolong Imma tadi. Bagi duit pun tak nak. Padahal baru seminggu berhijrah dari Sabah ke sini... semoga ALLAH mudahkan urusan dia kelak, dan semoga ALLAH murahkan rezeki dia. Ameen.

Apa pun pengalaman buat Imma... 

Penat sungguhlaa badan ni.. 

Malas lagi nak tukar tayar tu.. biar je laa pakai tayar spare. Lagipun gi keje balik keje je.. sehari tak sampai 2km pun. Boleh tahan laa kot tayar tu... lagi pulak khamis dan Jumaat ada kursus.. so tak pakai keta dah. Kiranya Sabtu boleh laa gi tukar tayar keta. 

Imma ni kalau dah keje, malas nak kuar sana sini... Weekend baru laa senang nak gi mana-mana. =)

K, laa.. nak tido.

Wassalam. 

*Yang penting selamat antar adik balik Matrik UIA PJ tadi... seram jugak kot, bawa keta jauh pakai tayar spare je pulak... nasib laa selamat sampai. Allah jualah penyelamatku.. tq ALLAH.