Pages

Isnin, 19 Disember 2011

CoUnting thE DaYS...

tik tok tik tok... tik tok.. ti. tok... =)

SBPA : Sangat Beruntung Penjawat Awam (Copy paste)

Entry ini adalah dicetak dengan izin dari BLOG Budak Hutan
Kepada yang terpinga-pinga orang duk heboh sana sini tentang SKIM BARU UNTUK PENJAWAT AWAM / SBPA, boleh baca entry ini sampai habis... Walaupun ada juga blog-walker yang bukan penjawat awam tetapi why not just read dan tambah pengetahuan anda daripada duk baca gosip je. ^^
*
*
*
MAAF : INI ‘ENTRY’ KHAS UNTUK PENJAWAT AWAM.
Ayat yang digunakan bersifat terbuka dan sedikit kasar. Sila teruskan bacaan jika anda sanggup!
Kenapa perlu menukar skim daripada SSM ke SBPA ?  Sana sini orang ‘mengaum’ (kalau taip melalak, ada yang sentap!) perihal SBPA. Kebaikan dan keburukan SBPA, itu yang menjadi topik hangat perbualan penjawat awam. Isu utama pastinya terletak pada GAJI dan GRED. Baiklah! aku akan cuba ceritakan seringkas yang boleh mengenai SBPA. Aku menyentuh beberapa perkara yang menjadi kekeliruan dan ketidakpuashatian beberapa pihak. (rencana ini ditulis setelah kajian dibuat berdasarkan pekeliling, nota dan taklimat diperolehi setakat 16.12.2011).
OPSYEN
Secara mudahnya, seperti grafik yang aku sertakan di atas.
Penjawat Awam yang sedang berada dalam perkhidmatan sebelum 1hb Januari 2012 ada EMPAT pilihan:
[1] Kekal dengan umur bersara pilihan sekarang 55 / 56 / 58 dan memilih SBPA.
[2] Memilih untuk tukar umur bersara pilihan ke umur 60 dan memilih SBPA.
[3] Kekal dengan umur bersara pilihan sekarang 55 / 56 / 58 dan kekal SSM.
[4] Memilih untuk tukar umur bersara pilihan ke umur 60 dan kekal SSM.
manakala Penjawat Awam yang dilantik bermula 1hb Januari 2012, umur bersara wajib ialah 60 tahun.
OPSYEN – Klasifikasi / Gred mengikut kelayakan
- Seperti semua sedia maklum, ada lima lapisan gred
[1] IJAZAH
[2] DIPLOMA
[3] SIJIL TINGGI PERSEKOLAHAN MALAYSIA (STPM)
[4] SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM)
[5] PENILAIAN MENENGAH RENDAH (PMR)
Oleh itu untuk SBPA, anda akan diletakkan dalam kelompok mengikut kelayakan untuk skim perkhidmatan anda sewaktu pelantikan dahulu.Walaupun waktu itu anda memohon jawatan SPM dengan kelayakan SPM, walhal anda mempunyai kelayakan lebih tinggi (STPM/DIPLOMA/IJAZAH). Bukannya anda diletak secara automatik ke kelompok terkini mengikut kelulusan sedia ada. IKUT KELAYAKAN UNTUK SKIM PERKHIDMATAN .
GAJI
Aku terangkan secara ringkas / asas pemindahan gaji untuk mereka yang memilih SBPA. Aku sengaja meletakkan jumlah gaji di atas pada jumlah yang ‘bagaks!’ untuk menarik perhatian semua penjawat awam yang merasakan diri mereka teraniaya. Secara sinikal, tetapi kita harus faham…upah dibayar mengikut kelulusan, tanggungjawab serta peranan.
Kaedah pemindahan gaji untuk mereka yang telah gaji maksimum aka gaji mati juga menggunakan prinsip yang sama dengan kelebihan diberikan satu pergerakan gaji di gaji mati (Disember 2011) tambah beza (Tangga gaji mati – Tangga gaji sebelum Tangga gaji mati), kemudiannya dikira pada mata gaji terdekat di SBPA dan seterusnya pergerakan gaji tahunan bagi tahun 2012.
DASAR PEMISAH : EXIT POLICY
Cara mudah untuk aku terangkan adalah seperti grafik di atas.
Cara kasarnya – Tujuan kerajaan adalah untuk mendapatkan Penjawat Awam yang lebih kompetitif, produktif dan bekerja. Paling senang untuk aku katakan, kalau kita semua buat kerja, selesaikan tugas yang diberikan dan prestasi elok, kita kekal dalam perkhidmatan awam. Kerja malas, ponteng, buat kerja luar waktu pejabat, tugas diberi dua tahun kemudian baru siap, layan pelanggan dengan muka masam dan kasar, marah, akhlak super ‘baik’, tidak berbudi bahasa, prestasi tahap cacing kerawit dan sewaktu dengannya… makanya, elok ditamatkan perkhidmatan.
Logiknya kalau kita sendiri punya ‘kedai’ atau ‘perniagaan’,  pekerja-pekerja dengan kategori di atas pastinya membebankan dan membazirkan untuk digaji atau diupah. Mahukah anda mengupah seseorang yang tidak berdisiplin, malas dan tidak produktif untuk MEMAJUKAN kedai anda? Otak mana bai? (oh…ini memang kasar.Provokasi). Rugi rakyat membayar cukai dan servis perkhidmatan untuk dijadikan upah kepada mereka yang tidak relevan.
Bagi mereka yang berprestasi baik tetapi sudah tidak ada peluang kerjaya dalam perkhidmatan awam dan mereka yang tidak lagi dapat memberikan perkhidmatan terbaik disebabkan oleh masalah kesihatan, akan dibersarakan atas kepentingan perkhidmatan dan diri mereka. Peluang untuk menceburi bidang lain dan masa untuk memulihkan diri serta mendapatkan rawatan sewajarnya. Menariknya mereka yang dibersarakan melalui kaedah ini, pencen mereka dikira seolah mereka berkhidmat sehingga umur wajib bersara. Contoh, dibersarakan pada umur 52 tahun, dan ada 8 tahun sebelum umur 60 tahun : 8 tahun itu juga dikira sebagai tempoh berkhidmat dalam kerajaan.wow!
JAMINAN
Kajian demi kajian mengenai elaun, pelarasan gaji dan kemudahan untuk penjawat awam akan dilakukan. Wawasan 2020 untuk membentuk sebuah negara maju pasti tidak akan tercapai jika penjawat awam masih berada di takuk lama. Polisi perkhidmatan yang baik dan terkawal akan membolehkan perkhidmatan awam bertambah mutu dan keunggulannya. Berkhidmat untuk rakyat.
ISU DAN POK PEK POK PEK BELAKANG 
[1] Jumlah gaji pada mata gaji (sama skim dan gred) Senior (awal dilantik) dan Junior (kemudian dilantik), sangat dekat / hampir sama / sama. Gaji para Senior dan Junior tidak jauh berbeza. Seolah tiada kelebihan dari segi senioriti.
[2] Gred yang dijumudkan (SSM) kelayakan UPSR dimasukkan ke Gred kelayakan PMR  (SBPA) : Sekali lagi gaji hampir sama/ sama. Macam tidak siuk ni.
[3]  Gred N17 yang hakiki (dilantik awal)  tergugat dengan PTR N11 yang telah dijumud ke PT N17 serta N11 KUP N17. Isu ini berkaitan dengan kelebihan skim / senioriti dan mata gaji.
[4] Gaji Mati / Maksima :- Mereka yang telah gaji mati untuk 2 ke 5 tahun lalu akan sama gaji dengan mereka yang baru gaji mati tahun 2011
[5] Peluang kenaikan gaji / Lompat anak tangga (kalau ada PTK dulu boleh lompat tangga gaji~ siapalah yang tolak PTK tu…)
[6] Tempoh menandatangani Opsyen SBPA yang singkat dan dimusim cuti. (dimana ada kemahuan…situ ada highway!)
[7] CUEPACS suruh jangan pilih dan suruh berhimpun. (macam salah taktik ni bro… fahami, kaji dan BERTANYA dengan cara betul)
[8] Lampiran C dan Sifir Mata Gaji SBPA (Sabar… itu kan separuh dari iman. Kan dah maklum akan diberi jua nanti)
PENAMBAHBAIKAN – PENERANGAN / MAKLUMAT LANJUT
Selepas ini akan ada banyak Pekeliling Perkhidmatan dan Surat Pekeliling Perkhidmatan yang akan menambahbaik serta memberikan panduan / penerangan lebih lengkap mengenai setiap aspek dalam SBPA. Yang telah keluar :
[ SPP Bil. 4 /2011] – Program Bersepadu Potensi dan Kompetensi
[ SPP Bil. 5 /2011] – Peperiksaan Perkhidmatan Awam
[ SPP Bil. 6/ 2011] – Program Transformasi Minda
[ SPP Bil. 7/2011] – Penganugerahan Pingat Perkhidmatan Cemerlang dan Pemberian Anugerah Khimdat Cemerlang
[ SPP Bil. 8/2011] – Sistem Penilaian Prestasi di bawah SBPA
KATA AKU
Bersyukur di atas limpahan rezeki, rahmat dan keberkatan yang telah diberikan oleh Allah. Bekerja dengan ikhlas, dedikasi dan produktif pasti ada hikmah juga kelebihannya. Tahu kekurangan dan insafi kelemahan sendiri. Kalau ada yang bertanya, YA, aku pilih SBPA dan akan pencen pada umur 60. Moga diberikan kekuatan, kesihatan dan perkenan Yang Maha Esa.
p/s: BANTUAN RM500
Kenapa perlu menipu sekiranya memang kita tidak layak untuk memohon? Boleh aku katakan disini, itu adalah HAK mereka yang betul-betul daif, serba kekurangan, orang-orang tua, ibu tunggal, anak yatim dan mereka yang memerlukan. Apa hukumnya memakan harta anak yatim?
RM 500 yang dipohon untuk apa? Beli telefon bimbit baru, ubahsuai kenderaan, makan di restoran mewah, baju baru, berjoli sakan dan sewaktu dengannya?
bagaimana dengan mereka yang amat memerlukan tetapi tidak dapat bantuan itu? Untuk baiki atap rumah yang bocor, mengganti dinding rumah yang usang, membeli pakaian baru kerana yang ada tidak berganti untuk sekian lamanya, membeli sekarung beras dan banyak lagi kegunaannya untuk mereka yang benar-benar memerlukan…
Fikirkan… kenapa sehingga ke hari ini masih rasa tidak mencukupi? kerana tidak mensyukuri…
peraturannya sangat mudah…
Fikirkan tentang orang lain, orang lain akan fikirkan tentang kita, kalau tiada pun orang yang akan ingat kita, ingatan ALLAH terhadap kita itu lebih penting…
wah! penulisan yang berbaur emosi. Salam!
SBPA : Sangat Beruntung Penjawat Awam (aku rasa aku yang pertama pakai ni…hehehe)
TAMBAHAN : CONTOH KIRAAN PEMINDAHAN GAJI GRED N48 (soalan saudara WMWI)
Wmwi~ Maaf kerana saya tidak mengetahu Skim Perkhidmatan tuan, tetapi asas pengiraan pemindahan gaji daripada SSM ke SBPA adalah seperti di atas.
Contoh ; Sekiranya tuan dalam skim N48 ( P1T7 – RM 5568.40 ) untuk tahun 2011, maka sebelum pemindahan ke SBPA, satu pergerakan gaji akan diberi daripada P1T7 tadi ke P1T8 ( RM 5771.68). (pergerakan gaji tahunan= RM203.xx)
seterusnya, jumlah mata gaji tersebut akan dipindahkan ke mata gaji terdekat dalam SBPA, iaitu T7 (RM 6010). Satu lagi pergerakan gaji tahunan untuk 2012 akan diberi mengikut tarikh pergerakan gaji (TPG) tuan. Sekiranya TPG pada bulan Januari, maka matagaji akan menaik ke T8 ( RM 6280)
[jumlah kenaikan diperolehi 2012 : RM 6280 - RM 5568.40 = RM 711.6]
[kenaikan gaji tahunan SBPA : RM 6280 - RM 6010 = RM270]
Tuan sangat beruntung. ~_^
TAMBAHAN : TUKAR LANTIK DALAM SBPA MENGIKUT KELAYAKAN SEMASA?

KPPA, Abu Bakar Haji Abdullah memberikan gambaran mengenai penambahbaikan serta kemudahan kepada mereka yang mempunyai kelulusan untuk ditukar lantik ke skim yang lebih tinggi.

P/s : Kerja betul-betul | Betul-betul bekerja =)

Jumaat, 16 Disember 2011

Segumpal daging bernama hati


"Ketahuilah bahwa dalam jasad ini ada segumpal daging, apabila segumpal daging itu baik, maka akan menjadi baik semuanya, dan apabila segumpal daging itu jelek, maka akan jeleklah semuanya, ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati." (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

Khamis, 8 Disember 2011

Suatu Penghargaan

Sinarharian (Selangor) 7 Disember 2011 

Walaupun  dalam surat khabar di atas tiada gambar Imma dan kawan-kawan. Cukuplah gambar mereka yang menjadi VIP dan tetamu jemputan di dalam program kami semalam (6 Disember). Imma rasa bagaikan dihargai... bilamana program ini menjadi tatapan umum. Kerja di belakang tabir bukan senang.. nak merancang sesuatu program, banyak peringkat... banyak karenah, banyak ragam manusia. segala macam banyak dot dot dot.. namun, apabila berakhirnya sesuatu program itu, terasa cukup-cukup lega dan boleh menghela nafas lega. Harus diingat juga, segala yang berlaku adalah atas pertolongan dan keiizinan ALLAH jua, kesedaran ini penting... mengelak diri dari menjadi sombong/angkuh dengan manusia, atau dengan ALLAH sekalipun.

P/s: Bukan senang nak buat program bila ada orang-orang yang dianggap penting di dalam sesuatu negeri/kerajaan. Apapun, pengalaman/kesilapan lalu banyak mengajar diri ini lebih berhati-hati di dalam melaksanakan sesuatu program/aktiviti yang ada kaitan dengan mereka. 

Rabu, 7 Disember 2011

Khazanah Cinta - Sila Beli!

Pernah tak baca entry Imma mengenai lagu Iskharah dari Mestika? kalau tak, sila klik sini 
Imma ada membelek-belek FB kak Mass Mohamad (Abe Razin's wife), tetiba terjumpa benda ni.

Actually, lagu Iskharah Cinta dimuatkan dalam album Khazanah Cinta.
>>>> Ya ALLAH, punya laa ketinggalan dalam perkembangan industri nasyeed. Dushh! Ketuk sikit kepala.. huhu... sowii ok abe Razin. Tak tau pun ada album ni...

Imma suka sangat kat lagu ni... maybe ada cerita di sebalik lagu ni.. sebab tu laa sampai 2 kali entry tentang lagu ni sahaja... hehe.. Apakah cerita di sebalik itu? hmm... biarlah antara Imma dan Dia sahaja yang tahu.
Bagi mereka yang betul-betul menghayati solat Iskharah dan doa selepas solat Iskharah... pasti senang nak memahami maksud lagu ini... Ouchh.. terlebih sudah.. ^.~

Rangkap yang paling Imma suka:
PERTAMA
Aku bercinta dalam dilema
Mencari yang tiada dijangka
Biar pahit yang kau sedia
sepenuh jiwa aku redho

KEDUA
Aku sujud penuh merendah
Berikan aku jawapannya
Biar sakit Biar pahit
Yang diutus-Mu itulah
Kesempurnaanku...

Terpulang pada anda untuk menilai lagu ini... tapi pada Imma liriknya cukup puitis dan mendalam maksudnya....

*end*

#Istikharahlah... itulah sebaik-baik tindakan.

Selasa, 6 Disember 2011

Ada orang rindu saya... ^.^

Alahai adikku Fatyhah... =)

Akak pun rindu sangat kat awak...

Apakan daya... banyak program bulan ni, tak dapek nak date dengan awak...

Nanti akak belanja awak makan ye....

Alaa tomey...tomey... ^^

Isnin, 5 Disember 2011

Selamat Pengantin Baru buat Izzah & Hezry (2 Disember 2011)

 Barakallah Izzah & Hezry
Sweet bangat Kamu berdua.. =)

 Reunion ngan adik-adik Persatuan Mahasiswa Hadhari (PMH) UiTM Shah Alam
Dorang ni sangat kuat bekerja dan punyai ukhwah yang mantap...
xde dalam gambar, Ain (yg ambik gambar kami ni haa)

Nak kek macam ni jugak.. boleh? ^.^

::P/s: Mode meraikan para sahabat dan adik-adik kahwin... bahagia lihat orang lain bahagia.

Sabtu, 3 Disember 2011

Hidup ini is so unsangkarable


UNSANGKARABLE????

Pernah tak tengok perkataan kat atas tu haa...
Ish... ni kes baca blog Abg Azli la ni...dah terjebak dengan salah guna perkataan Bahasa Melayu. 

tapi betullah.. hidup ini kita tak jangka apa akan berlaku di masa akan datang.
Misteri kan?
*
*
Hidup itu ibarat roda... 
Sekejap di atas sekejap di bawah... (ayat drama dalam tv)
Kita tak tau nasib kita...
*
*
*
Imma cuma nak share...
Apapun berlaku dalam hidup kita, kita mesti berani dan tabah dalam menghadapi
apa jua dugaan. Sebab disebalik yang berlaku ada hikmanya.
*
*
Imma teringat kata-kata seorang cendekiawan:
"Orang yang berjaya bukan dilihat berapa banyak dia gagal, tetapi orang yang bejaya dilihat
bagaimana dia berusaha untuk bangkit dari kegagalan" (lebih kurang macam tu bunyinya)
Cuba kita nilai orang yang berjaya yang berhampiran dengan kita.... setuju tak dengan kata-kata
di atas? 
Imma : "SETUJU!"

*
*
maka... jangan berputus asa.... 
kerna ALLAH sentiasa bersamamu...
InsyaALLAH... =) 

Ok sekian, motivasi pagi.. ;P

  -Google Image-
Copyright ©2006, Harimawan Latif iso 50
I took the picture very close to Borobudur Temple Central Java; I saw this scenery in this spot, which I thought it represented the Indonesia landscape….hopefully.
This Angel was interesting, because I could see three different contrast from the reflection of the clouds and coconut trees in the dark water (foreground), the rice field and the coconut trees in the distance (mid ground) and hill that covered by the shadow of the clouds and cloud it self (background). I want captured all these details in one shot.

#Imma memang suka tengok pemandangan kampung... suka sangat. Ini antara gambar yang berjaya mencuit hati Imma. Rasa nak masuk je dalam gambar ni, =)

Tq for sharing Bro ^.^

Gambar Program 2 Disember 2011 di SAR (KAFAI) Al-Humaira' Kg. Nakhoda, Batu Caves


Antara yang membantu... tq semua.


Penyampaian sumbangan bantuan pendidikan...


Lawatan ke tapak sekolah...

*
*
*
*
#Maaf ye tuan-tuan dan puan-puan... gambar yang kabur. Almaklumlah snap guna hp murah je. >.<
Tapi kira oklah kan? =)

huhu... sangat penat sebenarnya.
Tadi pun sampai kul 8.00 malam kat pejabat.
Allah mudahkan urusan Imma dan rakan-rakan hari ni. Alhamdulillah.. tq ALLAH.

-.- GOOD NIGHT...ZZzzz

Jumaat, 2 Disember 2011

Marah itu menakutkan?




Imma SUSAH | JARANG | TAK SUKA marah....

Tapi
*
*
*
Orang kata kalau Imma marah
*
*
SANGAT
*
Menakutkan
>.<
*
*
*
Yeke ke?
*
*
Macam tak caya je.... hehe...
Kalau nak tau ye ke tidak....
Cubalah buat Imma marah... hehe.. ^.^
*
*
*
Erm... Jangan marah-marah tau. Marah bila betul-betul perlu je.
Kalau kita selalu marah, orang pun takut nak dekat dengan kita.
Cuba bawak-bawak bersabar dan istighfar banyak-banyak.
Tarikh nafas dalam-dalam.... pegi jauh-jauh jangan dekat dengan orang...
Duk jauh-jauh... sambil tu... cuba perhatikan gelagat-gelagat orang... pastu kita fikirkan kebesaran ALLAH
yang jadikan manusia ni istimewa dan pelbagai jenis. InsyaALLAH marah kita akan reda. Jangan terlalu fikirkan | fokus kepada perkara yang buat kita marah...
Bila dah rasa ok nak cakap dengan orang.. baru cakap. Kalau tak, better don't!
*
*
Salam Jumaat penuh kebekatan buat semua. =)

*Hari ini Imma ada program di Batu Caves. Doakan segalannya berjalan lancar ye. =) nanti Imma ambil gambar dan upload kat sini. insyaALLAH.

Rabu, 30 November 2011

Tentang Dhia


Imma akan bagitau nape Imma suke sangat tengok citer ni...

Selain suke tengok Nora Danish yang sangat ayu... =)

*
*
*
Ok... nak sambung keje..

Sabtu, 26 November 2011

Salam Ma'al Hijrah1433H to ALL

  
*Credit to the designer... i dunno who, juz wanna say thanx to you. =)
Really like the PIC!

SALAM MA'AL HIJRAH 1433H TO ALL BLOGGERS & BLOG WALKERS! ^^'

Beri JawapanMU


Ya Tuhanku... Berilah JawapanMU...
Walau Sakit...
Walau Pahit...
Pasti aku akan redho sepenuhnya...
Kerana ku tahu Engkau lebih tahu apa yang terbaik buatku.
Ameen.

#Credit to Abe Razin & team (Mestica) for the great song. I luv the lyrics and the melody. Thanx Abe!

Selamat Pengantin Baru buat Izyan, Kak Ani dan Mudz

Ya ALLAH.. ngantuk yang amat neh.

Mata dah berair dah akibat terlalu mengantuk dan penat seharian bekerja.

Tapi, degil tak mau tido, nak jugak update blog... =) Imma nak share gambar kahwin sahabat-sahabat Imma yang kahwin minggu lepas. =) Imma minta maaf tak sempat gi kenduri kahwin Kak Ani dan Mudzil di Johor. Cuma sempat pergi kenduri Izyan di KL je. Maaf sangat... Imma ade urusan lebih aula untuk disiapkan. Apapun Imma still mendoakan kalian berada dalam keadaan baik selalu.


Oklah... selamat membelek-belek gambar ye.. =)

Omar Hafriz & Izyan
Izyan atau lebih mesra Imma panggil Yan ni Imma kenal sejak tahun 1999 lagi.
Kami sama-sama menuntut di SMK Sultan Ibrahim (1) Pasir Mas, Kelantan. Kiranya, kami ni kawan lama dan kawan baik sejak di bangku sekolah lagi. Izyan ni memang cantik dan bijak orangnye... selalu jadi rebutan masa zaman belajar dulu... at last dapat kat Omar si hensem man. =)
Yang buat Imma rasa terharu pulak, Izyan bertemu jodoh dengan anak seorang mak cik yang Imma kenal rapat. tak sangka... kecik sangat dunia ni. Imma lega Imma kenal Izyan kahwin dengan siapa dan punyai latar belakang keluarga yang baik-baik. 
Tahniah Izyan & Omar.... Semoga bahagia hingga ke syurga. Ameen.
*26/11/2011 kenduri belah Omar pulak... insyaALLAH Imma pergi, memenuhi jemputan Mak Cik Ani, Omar's Mom.


Amin (maaf tak biasa panggil abg) & Kak Ani
Kak Ani ni senior Imma di dalam NGO yang kitorang sertai. Orangnya baik dan comel.
Lama juga Imma kenal kak Ani ni, since 2007 tak silap. Imma suka menyakat Kak Ani, tak tau nape.. suke sangat usik dia. Maybe sebab Kak Ani ni nampak comel bila kene usik.. hehe.. Kak Ani pun caring orangnya, selalu jugaklaa Imma kene bebel ngan Kak Ani ni... hehe... mesti Imma rindu bebelan Kak Ani pasni.. hmm.. ;)
Selamat Pengantin Baru & Semoga Bahagia hingga ke syurga buat kedua mempelai.


Fadhilah & Mudzil   
Mudzil ni Imma kenal sewaktu Imma join SPIES (program motivasi anjuran Kerajaan Negeri Selangor). Waktu tu tahun 2009. Kami sama-sama jadi fasilitator. Dia ni kalau nak tau, terror bab ambik dan edit gambar... kamera SLR dia tu besar gedabak! Takut Imma nak pegang. Dia ni anak sulong... suke benor membebel kat Imma. Pastu suke pulak menyakat, dan tak leh tengok orang senang langsung...ada je point dia nak kenekan orang. Kami memang selalu perang mulut, haha... macam budak-budak kan? itulah cara kami bergurau... lagipun kami jarang jumpa sebab masing-masing bz dengan kerjaya masing-masing. Bertuah Fadhilah bersuamikan Mudzil, dia memang baik. =)
Selamat Pengantin Baru & Semoga Bahagia hingga ke syurga buat keduanya... =))
***27/11/2011 kenduri belah Mudzil pulak, insyaALLAH Imma pi. 

Alhamdulillah selamat sudah sahabat-sahabat Imma dinikahkan. Happy je tgk wajah dorang jelas terpancar kebahagiaan... semoga ALLAH memberkati mereka.. ameen. 

Ok, JOM TIDOQ... -.-
Salam...

Khamis, 24 November 2011

in LoVe?


Ok... Imma tak tau nape Imma upload benda alah ni tiba-tiba.

BLUR.... @.@  

MALU.... >.<

hahaha...

Ramai sangat sahabat-sahabat kahwin bulan November & Disember ni...
Tiba-tiba terase nak kahwin jugak.... (off record please....haha)

Ok tu jer nak update perasaan Imma waktu ini.

Percayalah, Imma sungguh stress amat.

tata...

Miss them so much...

Saje nak upload gambar adik-adik
Program Tuisyen Rakyat Selangor (PTRS)

Dorang ni pelajar batch ke-2
kat mana laa dorang sekarang. Semoga mereka menjadi orang yang berguna dunia akhirat..
ameen.

Gambar-gambar kat bawah ni kenangan semasa Program Pecutan Akhir SPM Perdana 2010.

Kenangan... Happy moment... ^^ 

 Pelajar-pelajar lelaki (Dewan Auditorium Jubli Perak, SUK Selangor)

Pelajar-pelajar perempuan (Dewan bankuet)

***Credit to my BRO... Abg Azli. =) yang snap gambar-gambar ni semua. Cantik kan? (kalau abg Azli baca ni, sure kemban setaman... hehe.... anyway, thanx bro!!

Rabu, 23 November 2011

Simple & Sweet

Seriously Imma sangat suka design baju ni...
Colour dia pun not bad.. simple & sweet je.



Risiko Kanser Perokok Pasif



APAKAH perasaan anda bila doktor memberitahu bahawa anda disahkan menghidap kanser paru-paru? Tambah memeritkan, kanser paru-paru anda kini berada di tahap empat - peringkat akhir di mana sel kanser dari tempat asal tumor telah merebak ke bahagian lain badan.

Mungkin ia sesuatu yang tidak menghairankan sekira anda adalah seorang perokok tegar. Penyakit berkenaan sememangnya dikenalpasti mudah dihidapi oleh mereka yang gemar merokok.

Namun, bagi mereka yang tidak merokok atau daripada komuniti perokok pasif, ia sesuatu yang agak mengejutkan.

Itulah yang dialami oleh Goh Sai Wah yang tidak pernah merokok seumur hidupnya. Namun, wanita berusia 58 tahun itu begitu terperanjat bila dikesan menghidap penyakit itu di tahap empat pada tahun lepas.



"Kanser paru-paru selalunya dihidapi oleh orang yang suka merokok. Tetapi, ini tidak bermakna mereka yang tidak merokok boleh selamat daripada penyakit ini (kanser paru-paru)," kata Pengarah Perubatan Pusat Perubatan Antarabangsa Mahameru, Dr. Beh Chor Khim kepada Bernama baru-baru ini.

Tidak kenal siapa

Ia adalah antara punca utama kematian dalam kalangan penduduk di seluruh dunia, dianggarkan 221,130 kes baru kanser paru-paru setiap tahun dengan angka kematian 156,940 di Amerika Syarikat pada tahun ini mengikut laman sesawang http://www.cancer.gov.

Manakala, statistik di negara ini pula menunjukkan penyakit berkenaan menjadi kanser yang paling kerap berlaku dan menyebabkan jumlah kematian paling ramai kira-kira 12 peratus daripada kesemua penyakit kanser dalam negara.

Ini berdasarkan maklumat yang dipetik daripada www.infosihat.gov.my.

Ini jelas menunjukkan penyakit ini tidak boleh dipandang ringan termasuklah bagi golongan perokok pasif.

Biarpun tidak merokok, tetapi kebarangkalian mereka mendapat penyakit berkenaan tidak dapat dinafikan terutama bagi individu yang tinggal di kawasan yang mempunyai tahap kualiti udara yang rendah.

Malah, dipetik dalam satu sumber berita individu berkenaan dilihat 20 peratus lebih berisiko diserang penyakit kanser paru-paru berbanding mereka yang tinggal di kawasan udara bersih.

Ini dapat dilihat apabila dianggarkan 3,000 kematian akibat kanser paru-paru dalam kalangan perokok pasif berlaku setiap tahun di Amerika Syarikat.

Senario ini jelas menunjukkan kanser paru-paru yang secara amnya terbahagi kepada dua jenis utama, kanser sel kecil paru-paru dan kanser sel bukan-kecil paru-paru, berupaya menyerang sesiapa sahaja.

Mengakui tabiat merokok sebagai faktor utama, Dr. Beh berkata pencemaran alam sekitar turut menyumbang kepada risiko penyakit berkenaan.

Ini kerana, mereka yang terhidu asap yang mengandungi asbestos (satu daripada enam mineral silikat digunakan secara komersial kerana ciri fizikalnya) menghadapi risiko yang lebih tinggi mendapat kanser paru-paru dan ia dikenali sebagai mesothelioma.

Selain asbestos, individu yang terdedah kepada persekitaran radon (gas radioaktif) juga berisiko mendapat serangan penyakit berkenaan.

Di samping itu, Dr. Beh berkata mereka yang lahir dari keluarga yang pernah menghidap penyakit berkenaan turut mempunyai risiko mendapat kanser paru-paru.

"Terdapat kemungkinan sebanyak 30 peratus golongan yang tidak merokok mempunyai risiko untuk mendapat kanser paru-paru.

"Antara faktornya adalah seperti tekanan, cara pemakanan yang tidak sihat, penyakit jangkitan virus serta mereka yang terdedah kepada kesan radiasi," katanya.

Gejala

Mengakui agak sukar mengesan kanser paru-paru dengan lebih awal, kata Dr. Beh, kebanyakan yang datang mendapatkan rawatan di hospital berkenaan selalunya berada di tahap empat .

Bagaimanapun, seseorang itu boleh mengambil langkah pencegahan awal dengan melakukan pemeriksaan kesihatan komprehensif apabila mengalami batuk berpanjangan, kesesakan nafas, sakit dada, belakang, bahu, bengkak muka dan suara garau.

Tidak sekadar itu, gejala seperti sakit tulang, lemah atau kebas di kawasan tangan dan kaki, hilang selera makan, penurunan berat badan, lemah dan kekurangan tenaga juga perlu diambil perhatian.

Atas faktor itu, Dr. Beh menegaskan pemeriksaan kesihatan secara komprehensif amat penting dan bukan sekadar bergantung kepada ujian darah sahaja.

"Ujian darah sahaja tidak berkesan untuk mengesan sel-sel kanser. Disebabkan itu, perlu ada pemeriksaan menyeluruh seperti x-ray, ataupun menggunakan kaedah endoskopi untuk memeriksa bahagian dalam tubuh seseorang.

"Goh menjalani pemeriksaan darah secara rutin yang menunjukkan peningkatan petunjuk kanser dan beliau membuat keputusan menjalani PET CT yang menunjukkan beliau mengalami kanser pada peringkat empat," kata Dr. Beh.

Dr. Beh juga berkata, adalah lebih baik bagi seseorang individu itu melakukan pemeriksaan kesihatan secara menyeluruh sekali bagi setiap tiga tahun apabila umur mereka menjangkaui 40 tahun.

Bila berada di tahap empat, selalunya dikatakan sudah terlambat untuk merawat kanser paru-paru.

Bagaimanapun, keadaan Goh berubah apabila wanita ini menjalani terapi Human Initiated Therapeutic Vaccine (HITV) di Jepun tahun lepas.

"Saya diberitahu tentang terapi HITV melalui Dr. Beh, dan kami pergi ke Tokyo untuk mencubanya," cerita Goh

Mengulas mengenai rawatan ini, Dr. Beh berkata, keputusan yang diperoleh amat mengejutkan apabila mendapat tahu bahawa kesemua sel kanser dalam badan wanita itu telah hilang.

— BERNAMA

Selasa, 15 November 2011

Dia baik, Kita doakan dia cay..

Mungkin saya tak mampu nak tolong dia...

Tapi saya perlu dekat dengan ALLAH agar ALLAH dengar permintaan saya...

Dunno why, nak sangat tolong dia... dari sinar matanya, dia sangat jujur dan ikhlas... saya rasa macam sedih sangat, napa dia yang baik macam tu boleh jadi 'pengkid'. Rasa macam tak boleh terima je...


Mungkin dia ada sebab yang kuat menjadikan dia macam tu.


Paling penting, doa harus diteruskan agar hidayah ALLAH sampai padanya.


Dia sangat manis dan baik...

Nurul Iman

NURUL IMAN

Satu nama yang telah menawan hati Imma.


Tak tau kenapa nama ni betul-betul buat hati Imma terpaut padanya dan pemunya nama ini. Mungkin, dulu nama ini menjadi tajuk lagu yang dinyanyikan oleh seorang penyanyi nasyid Amar dan lagu tersebut meletop suatu ketika dahulu. Alaa.. zaman-zaman student dulu. ^.^

Pada Imma, nama ini punya maksud tersendiri... selain maksud cahaya keimanan. Tetapi pemunya nama ini punya pewartakan peribadi yang cukup cantik pada pandangan Imma. Macam Kak Iman, pengacara Solehah - Saluran TV Al-Hijrah tu. Cantik, lembut, bijak, merdu suaranya, solehah... aduh, Imma minat sangat dekat kak Iman. Dia beri inspirasi pada Imma untuk jadi macam dia suatu hari nanti. InsyaALLAH.. Ameen.. (berusaha menjadi lebih baik dari hari ke hari).

Irma Hasmie & Nurul Iman - Pengacara Solehah


Pernah terniat, nak bagi nama anak sendiri NURUL IMAN binti ******. Kalau panjang umur insyaALLAH. =)

Rabu, 26 Oktober 2011

I'm back!!! =)

Bersawang lagi dan lagi dan lagi...


Tapi jangan risau, Imma nak citer kat sume pembaca aktiviti Imma... nak share.

Tapi sebelum tu nak gitau yang Imma dah terjatuh hati kat sesuatu... nak tau ape dia?

TADAAAAAAAAAAAA!!!!~~~




Imma nak beli.... dah lama dah cari jubah or dress jenis ni...nak beli jugak.. =)


Alamaak, lupe lak... tadi kate nak citer kan... hmmm.... tunggu jelah entry yang keseterusnye ek... hehehe.... lalalalalaaaa...... tunggu tau!


tata titi tutu.... (",)

Selasa, 6 September 2011

Beritahu ALLAH awak suka dia

Kalau kita sukakan seseorang, jangan beritahu si dia... Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya... Tapi luahkanlah pada Allah, beritahu Allah... Allah Maha Tahu jodoh kita siapa... Cintai dia dalam diam... Dari kejauhan disulami kesederhanaan dan keikhlasan...❤..

*saya terjumpa ayat-ayat di atas di status facebook seorang rakan.. saya share di blog ini untuk renungan anda semua.

Ringkas sahaja

Ringkas sahaja...

Misi tertentu untuk golongan tertentu...

Target tertentu untuk golongan istimewa...

Golongan yang tertinggal,

Golongan yang tidak mahu ambil tahu,

Golongan yang malas membaca,

Golongan yang mahukan sesuatu yang ringkas,

Golongan yang mahukan sesuatu mesej 'direct to the point',

Golongan yang malas berfikir,

Golongan yang 'geli' akan bahasa sastera,

Mereka perlu dididik dengan cara berbeza,

Tidak semua orang sama,

Seni itu pelbagai,

Tetapi jangan salah gunakan kebebasan dalam berseni,

Sebuah kehidupan yang hebat apabila manusia mampu melihat sesuatu dengan pandangan 3 dimensi, berfikir 360 darjah...

Paling penting gunakan akal dengan keimanan...

-Imma-

Isnin, 5 September 2011

Bertukar wajah lagi

Salam lebaran...

Lama Imma menyepi...

"Selama Hari Raya Maaf Zahir dan Batyn"

Terimalah 'wajah baru' ini sempena meraikan kemenangan setelah selesai menjalani ibadah puasa dan ibadah-ibadah lain di bulan Ramadhan yang lalu...

Ahad, 7 Ogos 2011

Kalam Allah - Edisi Mari Belajar

Sedang Imma membelek-belek youtube... dalam keadaan tak tau nak buat ape... tiba-tiba teringat kuliah Ramadhan di ofis tempoh hari. Ustaz ada menyebut tentang belajar Al-Quran. Jadi Imma cuba search kat Youtube... jumpa laa beberapa video untuk mereka yang memerlukan. Imma share di blog ini yer... moga bermanfaat. =)









::InsyaALLAH akan datang Imma share video-video lain pula ye. Kalau rajin, boleh bukak youtube, kat situ ada banyak video yang boleh rujuk.

::Apa-apa pun, video ni cuma membantu kita untuk memahami secara teori... lagi bagus jika dibantu dengan guru mengaji sebab guru boleh melihat dan mendengar bacaan kita, dan terus betulkan bacaan.

P/s: Jadikanlah Al-Quran sebagai 'buku manual' dalam hidup anda, insyaALLAH... terpelihara dan terhindar daripada perkara-perkara yang tidak baik.

Selamat Belajar

Isnin, 18 Julai 2011

Daaaa... tito cepat!

Salam semua...

Huuu... lamanye tidak update... tersangat laa bz dan malas... bz dah 1 hal, malas 1 hal... ;)

Banyak program sejak akhir-akhir ni, al maklumlah.. kan dah nak pose.. so, kene kejar jugak laa.. kejar sampai nak tercabut kaki ni haaa.... 'kejar masa'... =)

Hmm... tak de apa yang lain pun tentang Imma, nak kata tukar status isteri orang, lambat lagi... tak tau laa bila. Korang tunggu je laa erk.. kalo ada tu ada laa.. kalo tak de tu nak buat camne kan.. nasib badan... ;)

Ngantuklaa pulak, tadi baru je citer-citer ng korang... ish.. mata ni nak tertutup pulak... Sorry semua, nanti Imma story kat korang erk...erk.. ;) jangan marah tau.. esok nak bangun awal.. Jom kita pose jom.. =)

K, laaa.... tata... wassalam.. GUD NITE>> Ngantuk sungguh... huuuu... @.@

kenangan masa pi outstation kt Langkawi...

Rabu, 25 Mei 2011

Entry Khas Buat Para Pencinta Kepimpinan Al-Fateh

Untuk Penyertaan sila daftar dahulu



Salam semua, pertama sekali maaf terlambat bagi info ini. So, Imma straight to the point, Pengisian seminar ini perkahwinan antara intelektual dan santai. 2 kertas kerja penting analisa sejarah dan pelajaran sejarah akan dibentangkan oleh Prof Redzuan Othman dan Ustaz Hasrizal Jamil, kemudian kita ada persembahan Little Fatih oleh finalist Adik-Adikku RTM 1 dan Khalifah Model School. Adik-adik ini djemput adalah sebagai mesej kita mahu membina GENERASI Al-Fatih sejak dari kecil kerana itulah rahsia keunggulan Al-Fatih sendiri.

"Alhamdulillah juga, ana telah menggunakan hampir RM500 duit ana sendiri untuk meminta bantuan sahabat di Istanbul membeli DVD Filem Al-Fatih yang dikatakan menggunakan teknologi CGI dan menelan belanja jutaan Lera Turki. DVD dan filem ini belum pernah sampai di Malaysia." - Ustaz Syaari
Ustaz Syaari (kanan)

Alhamdulillah juga, seminar ini akan turut diserikan dengan jualan buku Jejak Konstantinopel, sebuah tesis ilmiah oleh Tuan Abdul Hamid Latip mengenai percubaan percubaan menawan Konstantinopel sejak dari zaman Muawiyah dan Abu Ayyub Al-Ansari lagi, kebetulan ia baru muncul di pasaran.


Akhir sekali, kalau anda berminat untuk menyertai seminar di atas, sila hubungi terus contact person yang tertera nombor telefonnya pada poster di atas. Yuran dikenakan untuk setiap penyertaan yer... =)


*JANGAN LEPASKAN PELUANG YANG BELUM TENTU BILA LAGI BOLEH DAPAT*
P/s : Terima kasih buat ustaz Syaari kerana sentiasa tidak lupa untuk menjemput saya dalam menghadiri kuliah-kuliah ilmu yang diuruskan oleh beliau dan isteri juga sahabat-sahabat lain. Hanya ALLAH sahaja yang mampu membalasnya.

Program Ilmu dan Reunion Ex-UiTM

Sebahagian kenalan yang sama-sama hadir - macam reunion pulak... =))


Masing-masing khusyuk... =)


Bergambar kenangan bersama Senator YB Mumtaz

-thanx YB sudi share ilmu rumahtangga yang sangat-sangat berguna-

Khamis, 19 Mei 2011

Mengantuk + Tak Sihat

Imma mengantuk sangat...

Tak sihat sangat...

Selsema + Batuk...

Nite.... ~.~

Sabtu, 2 April 2011

Minyak oh minyak...kenapa kau naik...

April Fool!!!!

Berita "baik" kepada semua rakyat Malaysia sempena 1 April 2011 di mana harga minyak RON97 naik lagi pada tengah malam ini. Harga petrol RON97 akan mengalami kenaikan sebanyak 20 sen seliter, demikian menurut sumber-sumber industri hari ini. Dengan kenaikan itu, bahan api RON97 akan dijual RM2.70 seliter dimana ianya adalah kadar peningkatan paling tinggi tahun ini.
Bagi mereka yang masih kabur mengenai kenaikan harga minyak RON97 ini bolehlah membaca artikel di bawah.

KUALA LUMPUR, April 1 — The pump price for RON97 petrol will go up 20 sen a litre to RM2.70/litre effective midnight, a source said today. It is the highest jump this year as world oil prices have spiked due to unrest in oil-rich North Africa. “We received the confirmation notice this evening about the 20 sen rise,” a source told The Malaysian Insider. The price of the higher-grade RON97 rose 10 sen effective January 31 after a similar hike in early January 2011. It had earlier spiked to RM2.30 last December 1. It is understood prices of other fuel grades will remain unchanged as only RON97 prices are determined by a market float. The government had said it would review all options to ensure that it can maintain the price of the RON95 grade, used by most motorists, despite rising global prices.

Sumber: Malaysianinsider

Khamis, 31 Mac 2011

There's a hero in ur heart



Lyrics for Hero by Mariah Carey


There's a hero
If you look inside your heart
You don't have to be afraid
Of what you are
There's an answer
If you reach into your sould
And the sorrow that you know
Will melt away

[Chorus:]
And then a hero comes along
With the strength to carry on
And you cast your fears aside
And you know you can survive
So when you feel like hope is gone
Look inside you and be strong
And you'll finally see the truth
That a hero lies in you

It's a long road
When you face the world alone
No one reaches out a hand
For you to hold
You can find love
If you search within yourself
And the emptiness you felt
Will disappear

[Chorus]

Lord knows
Dreams are hard to follow
But don't let anyone
Tear them away
Hold on
There will be tomorrow
In time
You'll find the way

[Chorus]

Selasa, 29 Mac 2011

Live Di TV Selangor

[klik pada imej di atas]

Ahad, 20 Mac 2011

Perkahwinan tanpa cinta? ('.') ["."]

Semua insan di dunia ini inginkan perkahwinan atau masjid yang dibina mereka bahagia buat selama-lamanya, sehinggakan wujudnya ungkapan 'Bercinta sampai ke syurga', lalu ia dibukukan oleh seorang pendakwah / penulis buku terkenal Ustaz Hasrizal Abdul Jamil atau lebih dikenali sebagai Saiful Islam. Imma tidaklah ingin menghuraikan apa yang terkandung di dalam buku hebat tersebut (turut diperakui kehebatannya oleh teman-teman rapat Imma), tetapi Imma cuba untuk membawa anda semua untuk mendengar pengakuan pasangan yang berkahwin di mana pertemuan mereka diatur oleh pihak ketiga. Menarik bukan? Ramai teman-teman Imma telah melalui proses ini dan alhamdulillah mereka hidup bahagia dan dikurniakan cahaya mata. Imma tumpang gembira. Mungkin timbul pelbagai persepsi mengenai perkara ini, komen Imma senang sahaja, lain orang lain pendapatnya, dan lain orang lain caranya. Cuma, mana yang terbaik untuk agama itulah yang kita pilih. Bak kata bidalan, 'pilih dalam iman' bukannya 'pilih ikut nafsu'. Pada mereka yang bercinta dengan pilihan sendiri (telah atau yang akan berkahwin), Imma tidaklah kata mereka salah... cumanya selagi ada cinta mekar di hati kalian (selagi kalian belum kahwin), jagalah maruah peribadi sebagai yang beragama Islam. Ingatlah tujuan sebenar mengapa kita lahir di dunia ini... Ya! Pandai pun jawab... sebagai Khalifatullah (The true meaning of Khalifah. The appointments by Allah swt on this Earth as a guide for the people). InsyaALLAH peringatan untuk diri sendiri jua.


*** ***

Masa Imma duk mencari-cari link Semanis Kurma di youtube (peminat Semanis Kurma ni kalau nak tau), tiba-tiba mata Imma terpaku pada tajuk 'PERKAHWINAN TANPA CINTA'. haa, nak tau apa kisahnya? jom kita saksikan...

***Peringatan kepada anda yang ingin menyaksikan sedutan video ini, sila lapangkan dada dan kosongkan minda. Tidak perlu block minda anda (bahawa andalah yang terbaik), kerana ini sekadar perkongsian daripada Imma apa yang Imma rasa baik untuk dikongsi bersama-sama anda semua. Terima kasih daun keladi.





Point penting:
1) 'Penghayatan perkahwinan dalam Islam itu yang saya pentingkan, kenapa kita berkahwin, berkahwin kerana Islam dan keberkatan yang saya cuba dapatkan, cuba cari dari ALLAH swt meredhai apa yang ada dalam hati saya'
2) 'Selepas buat solat itu (solat Iskharah) dan saya rasakan banyak benda dipermudahkan.'
3) 'Bilamana saya sudah menerima dia, saya kene menerima kelemahan dia'
4) 'Saya rasa memang nikmat sangat, sebab apabila kita bertemu dengan cara yang halal kemudian boleh start bercinta dengan cara yang halal'

Ucapan Selamat Pengantin Baru Buat:

Kak Harisah dan Pasangan
Kak Bushra dan Pasangan
Kak Ain dan Pasangan

From now you’ll share all your chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure

We pray that He will fill your life
With happiness and blessings
And grants your kids who make your home
Filled with laughter

Let’s raise our hands and make Dua
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say

بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.

TSUNAMI DI JEPUN - Surah Al-Hijr

Salam hujung minggu semua... bagi mengisi masa hujung minggu anda dengan lebih bermanfaat, apa kata kita singkap kembali kejadian tsunami di Jepun. Di sini Imma share sedikit maklumat yang Imma dapat melalui emel yang kawan Imma beri. Sambil baca entry ni, mohon kawan-kawan bukak link ini Quran Recitation kemudian search surah Al-Hijr. Play dan dengar sambil baca entry ini.

Kepada kawan-kawan yang mungkin dah baca entry ini di emel atau blog-blog lain, anggaplah ini sebagai peringatan kali ke-2, 3, 4, +++. ok? =)

************

quran bismillah

APA ULASAN PARA ULAMA' TENTANG KEJADIA TSUNAMI DI JEPUN?

Sekarang ni hangat orang dok memperkatakan tentang isu tsunami dan gempa bumi di Jepun yang memusnahkan hampir keseluruhan Wilayah Sendai pada hari Jumaat yang lalu.


Jom kita singkap kisah dan fakta di sebalik kejadian tsunami Jepun 11.03.2011.


Fakta kejadian Tsunami di Jepun:-
Tarikh : 11 Mac 2011 bersamaan dengan 6 Rabiulakhir 1432H
Rabiulakhir adalah bulan keempat dalam Islam, jadi 11.03.2011 bersamaan dengan 06.04.1432H

Pembuktian dilakukan disebalik tarikh Hijrah ini iaitu 06.04.1432H.
1432 kita cerakinkan menjadi 14||32
Jawapannya boleh diperoleh dari Juz ke-14 di dalam Al-Quran iaitu bermula dengan Surah Al-Hijr. Tsunami berlaku pada bulan 4. Kita singkap ayat keempat dari Juz ke-14 ini..

"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang ditetapkan baginya."





Pembuktian seterusnya adalah lokasi. Atau lebih tepat lagi kedudukan berlakunya tsunami ini iaitu di Negara Jepun. Paling tepat di Wilayah Sendai. Kedudukan Geografi Jepun adalah pada Latitude 36, Longitude 138.

Dari tahun kejadian iaitu 1432, kita telah ketahui akan berlakunya malapetaka seperti yang disebutkan dalam juz ke-14. Kita cerakinkan pula 32 menjadi 3||2.

Ambil pula lokasi latitude dan longitude Jepun dan tambahkan angka di dalamnya..
3+6+1+3+8 = 21
kemudian 2+1 = 3..
Maka terbuktilah nombor 3 menjadi pilihan..Nombor 3 yang dimaksudkan dalam proses cerakin di atas adalah negara Jepun.

Ambil pula lokasi latitude dan longitude Wilayah Sendai
Latitude 38'15 dan Longitude 140'53
Buat proses penambahan seperti sebelumnya..
3+8+1+5+1+4+0+5+3 = 30
kemudian 3+0 = 3
Terbukti: nombor 3 yang tertulis dimaksudkan wilayah Sendai.

Seterusnya kita lihat pada angka 6. Iaitu pada hari ke-6 bulan ke-4 Islam itu.
Jabatan Meteorologi Rusia melaporkan kejadian tsunami berlaku pada jam 1446 mengikut waktu di Jepun.
Seperti proses yang dilakukan sebelumnya, kita ulang lagi.
1+4+4+6 = 15
kemudian 1+5 = 6
angka 6 disini membuktikan masa kejadian tsunami berlaku.

Dari tahun 1432H, setelah dicerakinkan kepada 14||32, kita cerakinkan pula angka 1 dan 4. Angka 1 boleh diambil sebagai permulaan hari. Dan di dalam kalendar Islam, Jumaat merupakan permulaan hari untuk minggu tersebut. Jadi, angka 1 merujuk kepada hari berlakunya kejadian tersebut.

Lihat..betapa benarnya ayat-ayat yang diturunkan di dalam Al-Quran. Segala sesuatu yang tertulis akan tetap berlaku. Walaupun sudah berabad lamanya kitab Al-Quran ini diturunkan kepada kita, umat nabi Muhammad. Walaupun zaman semakin berubah, Naskhah Al-Quran tetap kekal sepanjang zaman.

Dipercayai terdapat banyak lagi rahsia yang masih tidak dapat diketahui dalam tarikh ini. Namun, apa yang tertulis dan terbukti ini pun telah membuatkan kita lihat sendiri betapa mulia dan agungnya kitab Al-Quran ini. Setiap sesuatu yang berlaku di dunia ini telah pun disebutkan di dalam Al-Quran. Hanya tinggal kita untuk mengkaji kalam-NYA. Wallahualam..

Yang benar itu datangnya dari ALLAH dan segala sesuatu yang buruk itu diatas kelemahan diri saya sendiri. Wallahualam..

**Di persilakan untuk share bg mengingati kite kembali tentang segala perkara yang terkandung di dalam Al-Quran adalah benar buat selamanya. mahupun di dunia atau pun akhirat.