Pages

Ahad, 13 Jun 2010

Program Pendidikan bil 1 / 2010

Salam mahabbah...

Hmm... masuk hari ni... dah 5 hari saya batuk tak henti-henti... nak batuk serba salah, takut menggangu orang di sekeliling, tak batuk pula... sakit untuk ditahan... bila batuk... di bahagian perut rasa dipijak-pijak... sakitnye... bukan main... banyaknye dosa saya... pada ALLAH jua manusia. Syukur terasa diri masih dipandang ALLAH... sakit ini nikmat jika tahu erti sebenarnya sakit. =)

Ingin saya kongsikan sedikit program-program yang telah berlangsung...pada:

4,5,6/6/2010
Jambori Amal Islami MAPPIS 2010
Anjuran: Kerajaan Negeri Selangor(Pakatan Rakyat) dengan kerjasama MAPPIS dan Unisel

Program ini merupakan suatu program yang disertai oleh sekolah-sekolah agama rakyat (bukan di bawah naungan JAIS). Sekolah-sekolah ini didaftarkan di bawah Majlis Pemuafakatan Pendidikan Islam selangor iaitu di bawah pentadbiran kerajaan Negeri Selangor khusus di bawah Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor.

Sebanyak 18 buah sekolah berkampung di Unisel Bestari Jaya. Pelbagai Pertandingan diadakan seperti bola sepak, bola jaring, pingpong, badminton, berkhutbah, bercerita, pidato, nasyid, azan, hafazan, dan lain-lain...

Apa yang dapat saya gambarkan pada anda semua... saya cukup tersentuh dengan akhlak yang ditunjuk oleh adik-adik daripada sekolah agama ini, memang banyak kelemahan sepanjang berlangsung program tersebut, namun sedikit pun saya tidak dengar sebarang rungutan daripada peserta (adik-adik), sampai satu tahap saya malu untuk berdepan dengan mereka... MasyaALLAh hebat tarbiyyah daripada sekolah agama rakyat. Patutlah, begitu banyak permintaan di kalangan ibu bapa yang mahukan anak-anak mereka dimasukkan ke sekolah agama...

Pertandingan Azan

Pertandingan Berkhutbah (bukan baca khutbah)

Bertemakan "Ruhbanun Fillail wa Fursanun Finnahar" bermaksud "Rahib di malam hari dan Singa di Siang Hari"... acara-acara yang di susun 3 hari 2 malam itu, bertepatan dengan tema program tersebut... Malamnya pertandingan amal islami dan siangnya acara sukan diadakan. MasyaALLAH... hebat... saya bukanlah dari sekolah agama, makanya saya menjadi cukup teruja apabila melihat persembahan adik-adik ini bukan calang-calang... boleh lawan dengan sekolah lain di luar sana... (yang mendapat pelbagai kemudahan).

Kepada anda yang tidak tahu atau ada yang tak berkesempatan berkunjung ke program tersebut, insyaALLAH nantikan Jambori Amal Islami MAPPIS 2011 ye.


Pertandingan Pidato

***Pengasingan tempat pertandingan antara lelaki dan perempuan


Alhamdulillah, pada 8hb malam Imma berangkat pulang ke Kampung halaman, niat hati untuk ziarah ibu dan ayah, adik beradik, sambil memeriahkan kenduri sahabat-sahabat yang melangsungkan perkahwinan.

9/6/2010
6.00 pagi
Selamat tiba di Kelantan... rindunya Ya ALLAH... banyak sangat perubahan di kampung laman... hmmm... begini lah di Kelantan, jauh berbeza di Selangor... (bisik hati)... Namun saya tetap bersyukur tinggal di kelantan, auranya berlainan benar dengan berada di Selangor.

9.00 pagi
Dari Machang bertolak ke SUK Kelantan. Pertemuan Exco Pendidikan Negeri Pakatan Rakyat. Walaupun hanya Kelantan dan Selangor sahaja yang berkelapangan untuk bertemu namun pelbagai perbincangan dapat dilakukan.

"Demo tak polaa bulih wak konvensyen besar-besar, jeput ore international mari... kito tak dok pitih..." kata YB Dato' Nik Amar, Exco Pendidikan Negeri Kelantan kepada Exco Pendidikan Negeri Selangor. Tersenyum seketika saya... saya memahami situasi di Kelantan. Ingin sahaja saya berkongsi pada semua isi pertemuan itu... pada saya rakyat di Negeri Selangor sangat-sangat beruntung dan HARUS bersyukur dengan apa yang ada di SELANGOR... di Kelantan cuma ala kadar tetapi rakyatnya tetap hidup seperti rakyat di Negeri lain. Saya tidak mahu menghuraikan dengan lebih panjang, kerana pada saya, anda sendiri boleh lihat perbezaannya... syukur sangat saya dibesarkan di Kelantan, di bawah pemerintahan Tok Guru Nik Aziz. Di Selangor juga tidak kurang hebatnya, dan kedua-dua negeri ini perlu saling bekerjasama untuk 'topup each other'... masing-masing ada lebih dan kurangnya. Syukur juga saya peroleh pekerjaan di Selangor, dapat melihat dengan jelas pembangunan di Selangor. Alhamdulillah, syukur sangat kerana diri ini terpilih untuk berada di dalam pertemuan yang cukup-cukup bermakna itu.

bergambar kenangan

Tiada ulasan: