Pages

Isnin, 24 Mei 2010

Tabiat lama berfungsi semula

Salam Mahabbah...

Alhamdulillah di beri kelapangan untuk terus meng'update' blog kesayangan hamba ini. =)

Sedikit tenang apabila saya tidak lagi ber'FB', mungkin hati belum terdetik lagi untuk aktif semula. Saya tidak bermaksud untuk mengatakan yang ber'FB' itu tidak baik, saya cuma berpuasa untuk ber'FB' buat seketika waktu sehinggalah keadaan kembali pulih seperti biasa. (ayat saya agak berbelit nampaknya)

Saya bersyukur pada ALLAH, sebab tabiat saya yang dulu sudah kembali... tabiat apa ya? =) hmmm... kegilaan saya terhadap buku, dan membaca... Ya ALLAH, tau tak saya begitu merindui tabiat ini... entah kenapa dalam tempoh yang agak lama juga saya kira, kemalasan saya terhadap 'membaca' menjadi-jadi. Puas saya memaksa, tapi tidak menjadi. Bila difikir-fikirkan, saya mengagak mungkin disebabkan faktor saya terlalu 'fokus' ber'FB' dan akhirnya saya ketinggalan jauh dalam dunia menimba ilmu melalui pembacaan. Disebabkan ini juga, saya mengambil keputusan untuk berpuasa dari aktiviti itu sementara waktu. Harap bersabar ye rakan-rakanku... =)Aku Terima Nikahnya - Ustaz HasrizalAbdul Jamil
Walaupun agak ketinggalan dalam memilikinya, saya sedikit pun tidak menyesal dan terkilan... saya anggap ada hikmahnya, ya! pasti. Saya telah tersalah anggap terhadap buku ini, kerana dahulunya saya anggap ia merupakan sebuah buku yang HANYA UNTUK GOLONGAN YANG BAKAL BERUMAH TANGGA DAN SUDAH BERUMAH TANGGA SAHAJA... rupanya setelah saya miliki, sangkaan saya 100% meleset... Sebenarnya buku ini berfungsi untuk memandu kita sebagai hamba yang lemah lagi ketandusan ilmu dalam mengecapi alam rumahtangga dan juga membimbing kita dalam penjagaan hubungan antara lelaki dan perempuan yang saya boleh katakan di sini berada dalam kelompok 'lampu isyarat merah dan kuning'. Saya begitu berterima kasih kepada ustaz Hasrizal kerana berjaya menghasilkan sebuah buku yang cukup bermakna buat saya.

'lampu isyarat merah dan kuning', tidaklah saya tujukan kepada mereka yang sudah ada ikatan khusus, tetapi maksud saya, selagi mereka atau saya sendiri yang belum ada apa-apa ikatan sah... (melalui akad nikah) maka saya letakkan di dalam kelompok 'lampu isyarat merah dan kuning', tidak kiralah yang sudah berpunya atau masih lagi 'kosong'. ^;^

Buku ini menjadi menarik apabila penulis begitu 'sporting' dalam berkongsi kisah 'percintaan'nya dahulu kala... tersenyum-senyum saya membacanya... maklumlah, sedkit sebanyak tercuit juga perasaan halus saya ni.

saling menghargai...

Kepada mereka yang masih belum memiliki buku ini, dapatkanlah segera agar anda lebih dipandu dalam memilih pasangan (bagi yang sedang mencari-cari), dan juga yang sudah ada ikatan pertunangan atau yang sudah berumahtangga miliki jua agar anda memahami apa itu erti 'memberi' di dalam konteks rumahtangga. InsyaALLAh rumahtangga kalian akan lebih harmoni. Percayalah... =)

P/s: Nurul Imma sedang berusaha mengembalikan 'mode' menulis yang lebih berbisa. =)

2 ulasan:

tintamurabbi berkata...

Best ke? mcm nak beli jugakla...hihi

Naurah Haqqul berkata...

akak wajib beli sebab tak lama tuuu... hehe... kak, buku ni tak terhad kpd pembaca yang dah kahwin atau baru nk kahwin. Yang sedang mencari2 tersangatlah harus miliki buku ini.... banyak input menarik yang boleh dicontohi.