Pages

Khamis, 31 Disember 2009

Imma blur lagi...

Betapa hebat perancangan Allah..Apa –apa yang berlaku sekarang, perlu kita hayati firman Allah dalam surah al Mulk, mafhumNya. “Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun” (al Mulk ayat 1-2)

Sebagai orang Islam, kita perlu kembali..setiap perkara ada kebaikan kepada kita. Kita perlu ambil apa yang ada, ambil dengan dada yang lapang, redha menghadapi apa yang diatur oleh Allah S.W.T..Supaya ianya membuahkan keberkatan.

Pernyataan di atas cukup menyedarkan Imma betapa perancangan ALLAH itu mengatasi segala perancangan manusia, juga menginsafkan Imma betapa seninya perancangan ALLAH, yang membuatkan kita tidak sedar, apabila kita marah, kita kecewa, kita gembira, kita tersenyum, semua perkara yang berlaku ke atas diri kita adalah kehendak ALLAH. Terutama diri ini yang lambat untuk sedar setiap perkara itu ada hikmahnya... Imma boleh lahirkan rasa kecewa dengan apa yang berlaku, teruk kan Imma? dah laa kecewa, lepas tu lambat sedar... 'there are no accidents in life' =) hmm, teringat cerita Kungfu Panda.

Perancangan hidup
Perancangan Imma dalam hidup Imma, Imma teringin untuk ke negeri China untuk memperkayakan bahasa Mandarin Imma. Apa yang perlu Imma buat telah Imma lakukan, dan sekarang tunggu jawapan. Imma dapat tahu Imma layak untuk mengikuti program lanjutan pelajaran ke China, tetapi disebabkan beberapa masalah yang berlaku di pihak pentadbiran, surat tawaran tidak dapat dikeluarkan lagi. Perkara ini terpaksa ditangguhkan atas sebab-sebab tertentu, dan Imma bernasib baik sebab Imma ada sumber yang menyampaikan berita ini. Terima kasih kepada yang menyampaikannya.

Tawaran kerja
Dalam pada itu, Imma ditawarkan untuk memegang jawatan gred N41 di SUK, Imma tak tau nak terima berita ini dalam keadaan macam mana. Mungkin Imma terlampau menginginkan untuk sambung belajar ke China, Imma tak dapat bagi jawapan pada tawaran tersebut. Imma blur... Imma frust... Imma bimbang kalau Imma terima tawaran ni, dan tak lama kemudian surat sambung belajar pun keluar... waktu tu Imma kene lepaskan peluang belajar ke China. Imma buntu... =(( Kemudian, Persoalan yang timbul dalam kepala Imma, kenapa ALLAH jadikan perkara ini berlaku? Imma tak dapat fikir apa sebenarnya ALLAH nak tunjukkan, dan Imma anggap ini sebagai hadiah daripada ALLAH setelah tekanan demi tekanan dalam bekerja Imma lalui sebelum ini... tiba-tiba datang tawaran yang mengejutkan. ini Imma bersyukur. Tapi nampak macam Beijing melambai-lambai... =((

Hanya ALLAH yang tahu
Imma serahkan bulat-bulat kepada ALLAH, agar diberi petunjuk pada Imma sama ada Imma terima atau tak tawaran tu... selain Imma minta pandangan Mak dan abah Imma, kawan-kawan Imma. Ternyata mereka menyokong 100%. Lebih-lebih lagi kawan-kawan di SUK, mereka ucap tahniah dan mereka kata ni peluang yang tak mudah dapat sebab susah untuk dapat jawatan gred N41. Imma fikir balik, Ya ALLAH betapa pemurah dan penyayangnya MU Ya ALLAH... Kenapa Imma still nak mempertikaikan? Ya ALLAH, ampuni aku...

Balik Kampung...
InsyaALLAH... esok Jumaat, Imma akan bertolak pulang ke kampung halaman pada jam 7.00pagi. Pada kawan-kawan Imma yang ada kat Kelantan, harap kita dapat berjumpa. Imma tak sabar nak jumpa korang, dengar khabar masing-masing berjaya bawa balik pingat dari pertandingan silat masing-masing, Sukan Sea LAOS, Silat Kebangsaan di Perak, Silat Remaja di Kedah... Tahniah tau... Happy sangat... Imma dah bersara, hehehe... tak larat dah nak bersilat, semua tu tinggal kenangan je. =) apa pun Imma tetap sokong kawan-kawan Imma yang hebat-hebat ni.

**Tahniah Hidayat a.k.a Ayak yang berjaya membawa pulang pingat Gangsa dari Laos. Tahniah! Awak still hebat macam dulu... tak sangka wakil malaysia sekarang. Jelesnye...

3 ulasan:

dwi_shuhuf berkata...

selamta...smeoga membawa keberkahan untuk imma.... :)

Imma berkata...

Salam akhi Dwi, rindu bangat sama kamu. Di mana kamu sekarang ya? Imma bisa ngomong Indonesia sekarang. =)

dwi berkata...

wew.... iya kah dah bisa ngomong indonesia?beljar dmn?.

aku lagi dirumah aja koq,makan tidur...makan tidur aja....hehe.:P